Polovina dětí drží tužku špatně! Jak je na tom to vaše?
Až do konce dubna běží zápisy do první třídy, u kterých mnoho dětí narazí na problémy kvůli ne zcela vyvinuté jemné motorice. Některé kvůli tomu dostanou odklad. Jak dětem pomoci, aby se problém zlepšil, ať už do školy chodí nebo do ní teprve půjdou letos nebo nějaký další rok?
„Česká školní inspekce se zabývá úspěšností dětí v grafomotorice v kontextu odkladu školní docházky. Ve školním roce 2017/2018 byl problém s grafomotorikou u dětí hlavní příčinou jejich odkladu ve 13,3 procenta případů z celkového počtu odkladů školní docházky,“ říká náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
Pohled školních psychologů se však liší, dětí s potížemi je podle nich mnohem více. Například speciální pedagožka Světlana Drábová ze své praxe odhaduje, že se se špatným úchopem potýká zhruba polovina předškolních dětí. “Troufám si říci, že nesprávný úchop má více než polovina předškoláků. Avšak rodiče i škola mohou dětem pomoci pořízením kvalitních a pro dětské prsty určených pomůcek,“ dodává Drábová. Správný úchop a sed totiž patří mezi základní dovednosti, které by si dítě mělo osvojit ještě před nástupem do prvního ročníku.
Příčina? Třeba malé kočárky a dlouhé sezení v autosedačkách
Odborníci na diagnostiku specifických poruch učení se často setkávají s dětmi, které těmito nedostatky trpí. „V praxi se s nesprávným úchopem – případně s jinými grafomotorickými oslabeními – setkávám poměrně dost. Rodiče totiž mnohdy ani nevědí, jak má vlastně správný úchop vypadat a jaké problémy může dítěti nesprávné držení pastelky nebo pera v budoucnu způsobit. Mohu potvrdit, že při hodnocení správného držení si přitom někdy nejsou jisté ani některé učitelky v mateřských školách. Navíc se mnozí mylně domnívají, že správné držení psacích potřeb si má žák osvojit až v první třídě. To už je ale pozdě,“ vysvětluje speciální pedagožka Drábová.
Zde vyvstává otázka, jaké jsou vůbec příčiny nedovyvinuté grafomotoriky. Odborníci jich vidí hned několik, namátkou: děti se už od batolecího věku hýbou méně a méně, protože rodiče používají autosedačky nejen na nezbytně nutnou dobu, kvůli malým prostorám v kočárcích a sporťácích, plovoucím podlahám, které kloužou, dochází k odchylkám ve vývoji hrubé motoriky, a tím i jemné motoriky.
"Následně se projeví obtíže v oblasti grafomotoriky. Jde o nesprávný sed (mnohdy děti klečí na židli, nemají zafixovaný sed), což způsobí, že jedinec není schopen plynule posunovat ruku po podložce a není možné ruku při psaní a kreslení uvolnit. Proto je důležité, aby si dítě osvojovalo špetkový úchop a ruka nebyla spastická. V opačném případě mohou být jedním z projevů i dysgrafické obtíže (dítě není schopno osvojit si psací formu písma),“ objasňuje speciální pedagožka.
V rámci rozvoje grafomotorických dovedností dítěte je pak správný úchop samostatným tématem, které podle odbornice ovlivňuje řadu dalších funkcí. „Málokdo si uvědomuje, že nesprávný, křečovitý úchop je úzce spojen se svalovým napětím v celém těle. Na psaní a kreslení se totiž podílí přibližně 200 svalů ruky a těla. Ruka je propojená s orofaciální oblastí, takže úchop přímo ovlivňuje obličejové svalstvo, a především řečové dovednosti. Je-li tedy ruka v napětí, ztuhnou nám čelist i jazyk a myšlenkové procesy fungují pomaleji,“ dodává Drábová. Speciální pedagožka proto rodičům doporučuje dávat dětem do ruky ergonomicky tvarované psací potřeby, které dítě intuitivně navedou ke správnému úchopu.