Šéf Deutsche Bahn se vzdal funkce, špehoval podřízené

Generální ředitel německé národní železniční společnosti Deutsche Bahn Hartmut Mehdorn (36) v pondělí nabídl rezignaci. Učinil tak po mohutném tlaku kvůli aféře kolem sledování elektronické korespondence zaměstnanců a odborářů.
O odvolání ředitele bude rozhodovat dozorčí rada, ale to je pokládáno za formální záležitost. Orgán ředitele odvolá, jakmile bude znát jeho nástupce. Mehdorn vyjádřil přesvědčení, že bude nalezen ještě před letními prázdninami.
Deutsche Bahn čelí skandálu kolem tajného zpracovávání osobních údajů zaměstnanců již delší dobu. V rámci údajných protikorupčních opatření si společnost v letech 2002 a 2003 mimo jiné tajně prověřila citlivé údaje o více než 170.000 zaměstnanců a sledovala jejich kontakty s novináři. Podle Mehdorna se firmy najaté na "datový screening" mohly dopustit nanejvýš přestupku.
Také "protokolování" adres a předmětů v e-mailech podle něj bylo v souladu s podnikovou dohodou. Jeden e-mail z 4. října 2008, který hromadně rozeslal odborový svaz strojvůdců (GdL), podle něj nebyl "zadržen", jak informoval tisk, ale vymazán z technických důvodů.
Mehdornova pozice se začala otřásat koncem minulého týdne, kdy zpravodajský magazín Der Spiegel napsal, že vedení společnosti e-maily pracovníků nejen kontrolovalo, ale dokonce i mazalo. Šéf Deutsche Bahn dnes poznamenal, že rozesílání výzev ke stávce prostřednictvím elektronické pošty není právně přípustné.
Mehdorn naznačil, že se stal obětí "kampaně za změnu vedení podniku a firemní politiky". Rovněž varoval, že změny ve vedení společnosti v době hospodářské krize pro ni představují dodatečné riziko.
Ve zjitřené atmosféře však podle něj není věcné hodnocení skutečností možné. Jako šéf představenstva však nese odpovědnost za to, co se děje ve firmě, a to bez ohledu na to, co zda o tom věděl. "Této odpovědnosti se nechci zříkat," řekl Mehdorn, jenž stojí v čele Deutsche Bahn téměř deset let. Jeho nynější smlouva měla vypršet v roce 2011.
Jeden z nejznámějších německých manažerů oznámil svůj odchod na pondělní tiskové konferenci, která byla původně svolána kvůli prezentaci výsledků hospodaření koncernu za loňský rok. Firma oznámila, že loni zvýšila provozní zisk o pět procent na 2,5 miliardy eur (68,5 miliardy Kč). Tržby se zvýšily o sedm procent na 33,5 miliardy eur. Vykázaly tak již čtvrtý celoroční nárůst za sebou. Firma však nyní pociťuje pokles poptávky, a to zejména u přepravy zboží.
Německá vláda slíbila, že podnik částečně zprivatizuje formou primární veřejné nabídky akcií (IPO), jakmile se zlepší podmínky na finančních trzích. Podle agentury Reuters je nepravděpodobné, že by se privatizace uskutečnila před zářijovými volbami. Podle dosavadního šéfa DB by se k ním mělo přikročit až po odeznění ekonomické krize.
Šéfové železničních odborových svazů Transnet a GDBA, které spolu s GdL a několika politickými stranami odchod Mehdorna požadovaly už minulý týden, jeho dnešní rozhodnutí uvítali. "Je to logický důsledek slídičské aféry a našich příslušných požadavků z minulého pátku," uvedli ve společném prohlášení odboroví předáci Alexander Kirchner a Klaus-Dieter Hommel.
Německé dráhy pod Mehdornovým vedením musely v posledních měsících čelit kritice i kvůli jiným problémům. Loni například vykolejil rychlovlak ICE kvůli prasklé ose výkyvného vagonu. Mehdornovu vedení podniku se rovněž vytýkala nezvládnutá komunikace s odbory, snahy o neustálé zdražování služeb či vyplácení horentně vysokých prémií manažerům, což je však v Německu obecný problém, jenž se týká i výrazně ztrátových firem či bank. Mehdornovi naopak lze přičíst k dobru pozitivní výsledky hospodaření Deutsche Bahn v posledních letech.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.