Kamioňáci doplácejí na černé pasažéry. Kvůli uprchlíkům přišli o statisíce
Stovky tisíc korun ztrát na jednu dopravní firmu. I takové důsledky přinesla uprchlická krize. Jde zejména o neplánované prostoje kamionů, sankce za opožděné dodávky či volbu objízdných tras. Situace je v tomto ohledu kritická zejména u francouzského přístavu Calais, odkud se migranti pokoušejí proniknout do Británie.
Největší komplikace silniční dopravy byly v létě na obou stranách Lamanšského průlivu. Kvůli prodloužené době čekání na hranicích a intenzivním prohlídkám se přepravcům nedařilo vždy dopravit dodávky k zákazníkům ve smluvený čas.
Ještě větší ztráty ale způsobovaly prostoje v dlouhých kolonách, které se v rizikových úsecích vytvářely. Řidiči kamionů v nich neplánovaně strávili i několik dní. „Odhadujeme výši ztrát ve stovkách tisíc korun,“ sdělila pro Blesk.cz Martina Šmídlová ze společnosti Šmídl.
„Naši zákazníci naštěstí většinou chápali, že za opožděné dodání zcela nemůžeme, a tak nám penále neúčtovali. Hodně nám pomohl také náš kvalitní dispečink, díky kterému jsme měli nonstop přehled o kolonách na trasách a mohli jsme včas zareagovat a odklonit vozidla,“ dodala.
Při plánování tras do Anglie se v létě podle jednatelky společnosti dispečink nezastavil. „Často jsme museli odklánět naše kamiony z jednoho přístavu do jiného, podle aktuální bezpečnostní situace a jízdního řádu trajektů, průchodnosti tunelu apod. Když byla situace velmi napjatá, volili jsme raději trasy do Anglie přes Nizozemsko, kde byl klid,“ dodala další z nákladů spojených s migrační vlnou.
Před Eurotunelem kamioňáci raději nezastavují
Řidiči spedičních firem jsou na současnou situaci proškoleni a připravováni. Podle Šmídlové musí být v kamionu za všech situací pouze členové osádky, řidič musí při každé zastávce kontrolovat nepoškození plachty nebo zámků a také prověřit střechu návěsu i jeho podvozek.
„Řidiči doporučujeme nedělat přestávky 200 kilometrů před zónou Eurotunelu nebo přístavem. Díky těmto preventivní opatřením jsme zatím nemuseli v souvislosti s krizí platit žádnou pokutu,“ uzavřela Šmídlová.