Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Rvačky, hádky, odřený lak: Polovina řidičů v Praze poruší předpisy, aby zaparkovala

  • Autor: Zuzana Zelenková - 
    18. 5. 2018
    13:34

    Zaparkovat v hlavním městě? To je podle exkluzivního průzkumu společnosti Uber doslova horor. Více než polovina Pražanů musí porušit dopravní předpisy, aby vůbec zaparkovala. Parkování dělá vrásky devíti z deseti respondentů, tedy celkem 88 procentům pražských motoristů. Ti pak nemají rádi mimopražské řidiče, ale ani bohaté podnikatele. Tyto dvě skupiny prý v dopravě dělají největší paseku. 

  • 1.Porušili jste někdy pravidla při parkování?

    Necelé dvě třetiny oslovených pražských řidičů (56 procent) přiznali, že dopravní předpisy občas poruší. Přisuzují to kritické situaci. Třetina (32 procent) předpisy porušuje pravidelně. Nejvíce hřeší mladší řidiči do 29 let.

    Většina řidičů při parkování porušila předpisy Většina řidičů při parkování porušila předpisy | Uber- Stem/Mark

  • 2.Co řidiči nejčastěji porušují?

    Pražské řidiče nezastaví především modré zóny. Parkuje v nich „nelegálně“, aniž by si zaplatili, 43 procent Pražanů. Stejný počet lidí se nebojí parkovat na chodníku. Řidiči nerespektují ani zákaz stání a zastavení. Zaparkuje na nich 26 procent dotázaných. Řidiči říkají, že pokud si chtějí vyřídit něco v centru, nic jiného, než porušení předpisů, jim často nezbývá.

    Jak lidé předpisy nejčastěji porušují? Jak lidé předpisy nejčastěji porušují? | Uber- Stem/Mark

  • 3.Co motoristům nejvíc vadí?

    Pražští řidiči vidí celý problém v motoristech, kteří dojíždějí do hlavního města pravidelně za prací, tvrdilo to 68 procent dotázaných. Z 38 procent prý k problémům přispívají Pražané a z 36 procent řidiči z venkova, kteří se v Praze nevyznají. Podle průzkumu jsou nejvíce bezohlední bohatí podnikatelé (54 procent), majitelé limuzín a SUV (45 procent) a taxikáři (39 procent).

    Kdo nejčastěji porušuje předpisy? Kdo nejčastěji porušuje předpisy? | Uber- Stem/Mark

  • 4.Řidiči se nebojí jít do konfliktu

    Většina řidičů (63 procent) v průzkumu řekla, že nikdy nebyla ve slovním, nebo fyzickém konfliktu s jiným řidičem kvůli parkování. „Kvůli parkování dochází mezi řidiči v hlavním městě stále častěji k slovním a někdy bohužel i k fyzickým potyčkám. Takovou zkušenost má více než třetina dotázaných pražských řidičů (37 %), desetina řidičů dokonce čelila kvůli parkování v Praze různé formě násilí nebo vyhrožování opakovaně,“ uvedla Gabriela Šamanová, analytička společnosti STEM/MARK.

    Podle Šamanové nemá na tuto problematiku dosažené vzdělání  tak velký vliv, jak by se třeba mohlo zdát. O místo pro svůj vůz se rád pohádá každý.

    Řidiči se nebojí ani slovních nebo fyzických potyček Řidiči se nebojí ani slovních nebo fyzických potyček | Uber- Stem/Mark

  • 5.Nehody při parkování?

    Pražené mají také problém s nehodami při parkování, nebo stání na ulici. Nejvíce je trápí vandalové, kteří s klidem třeba „objedou auto klíčem“. Tedy poškrábou lak. Tuto zkušenost má 59 procent dotázaných. Víc než třetina se potýká s oděrkami, nebo promáčklinami v karoserii způsobené otevíráním dveří od ostatních (35 procent). Z 25 procent je trápí potlučené a promačkané nárazníky. Čtvrtinu respondentů postihlo ulomení zpětného zrcátka.

    Jaké problémy lidé nejčastěji řeší? Jaké problémy lidé nejčastěji řeší? | Uber- Stem/Mark

    „Výsledky reprezentativního průzkumu veřejného mínění potvrzují to, co obyvatelé Prahy vidí a motoristé vnímají de facto každý den. Situaci s parkováním možno hodnotit jako mimořádně kritickou, a nejde jen o akutní nedostatek parkovacích kapacit –  vždyť například téměř 2/3 motoristů v metropoli (64 %) má nepříjemnou zkušenost s poškozením zaparkovaného auta, necelá ¼ Pražanů (23 %) hlásí poškození vozidla dokonce opakovaně,“ řekl Tomáš Peťovský, generální ředitel Uberu pro Česko a Slovensko.

    „Proto se čím dál více lidí rozhoduje pro alternativu, jak se přesouvat po městě, namísto využití vlastního auta. My registrujeme již téměř 300 tisíc pravidelných uživatelů aplikace Uber,” dodává.

Zdeněk Kopečný ( 18. května 2018 15:15 )

Já žiju v Olomouci, tady ve městě se parkuje také všude možně. Zákon o silnič. provozu zná jen pojem stání. Zákaz stání vychází i z litery zákona; nemusí být vymezen jenom dopr. značením. Zůstat musí volný jízd. pruh (3 m) pro každý směr jízdy. V obousměrkách tedy 6 m. Mezi vozem a kolejí tramvaje musí zůstat jízd. pruh 3,5 m mezi 5. až 19. hod. Toto je tady tolikrát porušováno, že by se člověk nedopočítal. Stojí se, kde je volné místo, nerespektuje se vodorov. dopr. značení, omezuje se přecházení chodců. Vypadá to, že už to policejní orgány ani neřeší. Asi zkrátka rezignace . Počet aut stále narůstá, v ČR je teď přes 5,5 mil. osob. vozů a bude jen hůř. Možná jednou řidiči po sobě budou kvůli parkování i střílet; zatím si jen nanejvýš dávají do řepy . Já díkybohu auto nemám, ani je nepotřebuji. Nechci být jeho otrokem. Auto je také jedna z drog a závislostí .

Zobrazit celou diskusi