Kapitánovi ztroskotané lodi hrozí až 12 let vězení, utekl jako srab

Autor: mivr - 
15. ledna 2012
20:38

AKTUALIZOVÁNO: Kapitán lodi Costa Concordia, která v pátek večer ztroskotala, poprvé promluvil do médií. Francesco Schettino (52) tvrdí, že útes, na který italské plavidlo narazilo, nebyl na mapě. A také popírá tvrzení, že opustil palubu mezi prvními. Za nehodu mu ale hrozí až 12 let za mřížemi.

Schettino byl policií zadržen už v sobotu. Vyšetřovatelé zjišťovali příčinu lodního neštěstí, které se stalo v pátek 13. ledna. Ve večerních hodinách luxusní plavidlo Costa Concordia narazilo na útes u západního pobřeží Itálie a převrátilo se na bok. Na palubě bylo 4234 cestujících. A vinu by měl nést právě kapitán.

Ve výpovědi uvedl, že skálu neviděl na navigaci. Jenže pak se ukázalo, že mu přístroj šel špatně. Ukazoval o čtyři míle vedle! Podle některých odborníků za to nemůže Schettino, ale výpadek proudu, který navigaci rozbil.

Ať už to bylo jakkoli, Concordia utrpěla kvůli nárazu do útesu velkou trhlinu a začala i se všemi pasažéři potápět. Už teď je jasné, že pět lidí zemřelo. Dalších patnáct se stále pohřešuje. hasiči a záchranáři nepřestávají pátrat v útrobách lodi po dalších osobách. Údajně se ozývá volání o pomoc. Dostat se do všech kajut a prostor lodi ale není jednoduché. Kvůli tomu, že je plavidlo na boku, je tam velký nepořádek a záchranářům se jen těžko postupuje dál do lodi.

Zde loď Concordia narazila na útes a začala se potápět Zde loď Concordia narazila na útes a začala se potápět | Archiv Blesku

Vadná navigace ale není jediný kapitánův problém. Podle svědků vůbec nedbal na to, že by měl loď opouštět jako poslední a že první by měly vrak v záchranných člunech opustit ženy a děti. Prý se dral dopředu jako lev, jen už aby byl pryč. Italským médiích Schettino ale řekl, že to není pravda. Že sice byl pod velkým tlakem, ale svou loď jako první neopustil. "Opouštěli jsme loď jako poslední," zdůraznil.

Kapitán lodi je v této chvíli ve vyšetřovací vazbě a je obviněn z několikanásobného zabití, zavinění nehody a opuštění plavidla. Při nehodě zahynuli dva francouzští cestující a peruánský člen posádky. Později odpoledne nalezli potápěči další dva mrtvé. Dalších 15 lidí se pohřešuje.

bersimalinecka ( 16. ledna 2012 05:57 )

nechci ti do něčeho kecat-ale on před nehodou popíjel v místním baru

hofihofi ( 15. ledna 2012 23:42 )

nechod dcero na jezero, zustan doma ty mizero. Zdalo se mi celou noc, ze prijdes o poctivost.

hofihofi ( 15. ledna 2012 23:17 )

to je pochopitelne, tam je zvlastni nalada a projevuje se to ztratou jistych zabran a kouzlo volnoszi, znama euforie na velkych pasazerskych lodich, znama vec, uvolnena moralka. Svet bohatych, tam nejsou delnici z fabrik. Kapitam ocividne nevedel, kde je, navigaci je na lidi vice a nezavisle na sobe a pouzivajici odlisne technologie, i kdyby jedna selhala je jich tam halda dalsich, spise chybny prenos na mapy a podobne, ti chlapi nevedeli kde jsou, nebo na mustku nebyl znaly clovek, ktery by vyhodnotil situaci a to muze byt nejpravdepodobnejsi.

dobrotka ( 15. ledna 2012 23:15 )

patek 13. vecer: .... a patek nestastny je den, nechod, dcerusko k vode ven .....

dobrotka ( 15. ledna 2012 22:59 )

Ja bych nebyla tak kategoricka. Kapitan nemuze mit sluzbu 24 hodin denne. Ale je zodpovedny za lod. Neni mi jasne, kdo prvni vydal pokyny ze spatnych pristoju. Kdyz ti ukazuje pristroj, ze jedes spravne a on je porouchanej a spravne to neni, tak tady je tezko nekoho odsuzovat. Ale zase pocitam s tim, ze takovyhle kolos nema jenom jeden navigacni pristroj, ze jeho rizeni je pojisteno z viceho stran. No a pokud jsem o ten utes. I jako laik bych si dovedla predstavit, ze pokud popluji 300 m od nejake pevniny, tak se tam s nejvetsi pravdepodobnosti ty utesy budou vyskytovat. 300 m od pevniny plout takovyto kolos, to je i pro me z laickeho pohledu, prilis blizko a nebezpecna situace

Zobrazit celou diskusi