Může pojišťovna pomoci v případě zmařené dovolené?

DAS
DAS  (Autor: Shutterstock.com)
11. července 2011
00:00
Prezentace klienta: Toto není redakční text. Redakce Blesku nezodpovídá za jeho obsah

Určitě se mezi vámi najdou tací, kteří mají stejnou zkušenost se sliby cestovních kanceláří, jako rodina Hrubých. Co se jí přihodilo? Zaplatili si týdenní pobyt v horském letovisku, ale podmínky, které cestovní kancelář nabízela, neodpovídaly realitě. Hotel nebyl přímo u sjezdovky, ale 10 km daleko, výhled z pokoje nebyl na nádherná panoramata Alp, ale do dvora objektu. V pokoji byly navíc cítit výpary z kuchyně, topení nehřálo a snídaně rozhodně nebyly formou švédského stolu.

Hned na místě se snažili situaci řešit. Kontaktovali delegátku, ale ta bohužel sjednala jen zvýšení teploty na pokoji a od ostatních záležitostí se distancovala. Nepomohly ani telefonáty na centrálu cestovní kanceláře.

A co následovalo?

Jelikož měla rodina Hrubých sjednáno pojištění právní ochrany, obrátili se na pojišťovnu D.A.S. Pověřený advokát s nimi celou záležitost probral a písemně uplatnil nároky rodiny Hrubých u cestovní kanceláře. Cestovní kancelář bohužel opět reagovala zamítavě a společnost D.A.S byla prostřednictvím pověřeného právního zástupce nucena podat  proti cestovní kanceláři žalobu k soudu. Rodina Hrubých se nakonec díky advokátovi domohla spravedlnosti a soud jí přiřkl slevu z ceny zájezdu ve výši 30 %.

Podobných případů se najdou desítky, ale málokdo ví, jak se proti nekalým postupům cestovních kanceláří bránit. Pojišťovna D.A.S. radí důkladně si pročíst cestovní smlouvu. Pokud si nejste jistí, co vlastně máte hledat, můžete nahlédnout do občanského zákoníku. Zde  najdete úpravu cestovní smlouvy harmonizovanou s evropským právem, konkrétně v ustanoveních § 852a - § 852k. Další pravidla obsahuje zákon č. 159/1999 Sb., týkající se podmínek podnikání v oblasti cestovního ruchu.

Co musí cestovní smlouva obsahovat?

Odborník pojišťovny D.A.S. říká: „Nejprve je nutné uvést, že cestovní smlouva musí být uzavřena písemně, přičemž jedno vyhotovení musí být vydáno zákazníkovi. Pokud jde o obsah cestovní smlouvy, musí obsahovat označení smluvních stran, vymezení zájezdu (především jeho zahájení a ukončení) a uvedení všech poskytovaných služeb, které jsou zahrnuty do ceny zájezdu. Ve smlouvě nesmí chybět uvedení místa pobytu, doby trvání služeb a cena zájezdu, včetně časového rozvrhu plateb a výše zálohy“.
D.A.S. také potvrzuje, že při sjednávání zájezdu nevěnujeme dostatečnou pozornost svým nárokům a jejich uplatnění v případě, že dojde k podobnému porušení cestovní smlouvy, jak se stalo rodině Hrubých. I toto musí být ve smlouvě přesně vymezeno. Cestovní smlouva musí obsahovat výši odstupného, a podle rozsahu služeb i jeho charakteristiky a platby.
Obecně platí, že si musíme dávat pozor především na ustanovení, která jsou psána drobným písmem. Ta bývají nejdůležitější a celkem logicky pro zákazníka nejméně výhodná. Pokud opravdu chcete mít výhled na zasněžené hřebeny hor či sjezdovku vedle hotelu, je nutné své požadavky přesně uvést v cestovní smlouvě. Jinak se svých nároků budete domáhat jen marně.

A jak je to s pojištěním cestovních kanceláří?

Pojišťovna D.A.S upozorňuje, že cestovní kancelář je ze zákona povinna si sjednat pojištění proti úpadku. Na základě tohoto pojištění pak máte právo na úhradu cesty zpět domů, resp. úhradu ceny zájezdu, pokud se zájezd neuskutečnil. Doklad o uzavřeném pojištění vám musí cestovní kancelář předat spolu s cestovní smlouvou. Pro jistotu si ale vše ověřte na webových stránkách dané pojišťovny (pojištění si ověříte i na webu Ministerstva pro místní rozvoj v sekci Cestovní ruch – Informace pro zákazníky – Seznamy pojištěných cestovních kanceláří).

Plánujete-li tedy v nadcházejícím období trávit dovolenou organizovanou cestovní kanceláří, nezapomeňte si dobře prostudovat cestovní smlouvu a v případě potíží rychle jednat. Lhůta pro uplatnění reklamace je 3 měsíce od skončení zájezdu. Pokud tuto lhůtu nedodržíte, tak už není kroku zpět a nemáte právo se dožadovat nápravy.
Nehazardujte se svou vysněnou dovolenou, vždyť si ji zasloužíte!

Více informací naleznete zde.

farah ( 11. července 2011 14:58 )

30% slevu z ceny týdnu v hotelu bude víc než platba společnosti DAS za zastupování Ale výsledek je dobrý k reklamnímu článku Jako opravdu je to k tleskání nebo mám divná měřítka, když to vidím spíš jak ostudu?

Zobrazit celou diskusi