Řetězový most už není ostudou

29. listopadu 2006
01:00

Unikátní řetězový most na Táborsku zachránili opravdu na poslední chvíli. V úterý byl po rekonstrukci znovu otevřen

Unikátní stavba je zachráněna! Konečně! Poslední empírový most ve střední Evropě už nepřipomíná ementál. Včera bylo po rekonstrukci znovu otevřeno vzácné řetězové přemostění, které nedaleko Stádlce na Táborsku spojuje břehy Lužnice. Most, který se pyšní statutem národní kulturní památky, byl už několik let v dezolátním stavu. Ztrouchnivělá dřevěná mostovka ohrožovala turisty, navíc se zanedbaná stavba stala národní ostudou. Finanční pomoc z kraje tak přišla na poslední chvíli. "Pro dopravu v kraji most význam nemá, ale je to technicky mimořádně zajímavé dílo. Zatím byla vyměněna dřevěná mostovka, v příštím roce počítáme s vyspárováním kamenných prvků a sanací kotevních bloků," řekl hejtman Jan Zahradník. Na výměnu zničené smrkové mostovky se použilo speciálně upravené dřevo ze starých moravských dubů. "Když stromy dělníci na pile zpracovávali, nacházeli v kmenech nábojnice z I. světové války," poznamenal Milan Joska z firmy SDS Exmost Brno, která se specializuje na opravy mostů.


Řetězový most nad Lužnicí: * Původně se most klenul přes Vltavu v Podolsku. Byl postaven v letech 1847až1848 českobudějovickým stavitelem Josefem Lanou. * Kvůli stavbě Orlické přehrady byl most v roce 1960 rozebrán na dva tisíce kamenných a 1100 ocelových součástí. Každý díl byl pečlivě očíslován, aby se dala stavba složit. * V roce 1971 až 1975 byl most opětovně sestaven v malebném údolí řeky Lužnice u obce Stádlec a slavnostně otevřen. * V roce 1989 byl most prohlášen národní kulturní památkou.
Rozměry památky: celková délka od kotevních bloků je 157 metrů, šířka mostovky je 6 metrů, výška pylonů nad vozovkou je 10,5 metru, má nosnost 2 tuny.
Informace o rekonstrukci: * Na opravu mostovky padlo přes 800 kubíků až 150 let starých dubů. Tolik kulatiny muselo být k dispozici, aby se z ní vybralo 140 kubíků potřebného materiálu! * Místo plánovaného měsíce se rekonstrukce trvala z různých technických důvodů téměř dvojnásobek. * Výměna dřevěných částí vyšla na 3,5 miliónu korun.