King Kong se vrací

10. prosince 2005
15:00

Již za měsíc nás čeká uvedení nejnovějšího King Konga do kin! Jde o nejdražší film v historii kinematografie a King Kong vypadá skutečně jako živý

Nejslavnější monstrum filmové historie znovu ožívá! King Kong. Příběh tragické lásky obří gorily a křehké půvabné blondýnky. Nejdražší snímek, co byl kdy natočen. Stál neuvěřitelných 207 miliónů dolarů. Už za čtyři dny vtrhne i na plátna českých kin! Snímek režiséra Petera Jacksona (44), který si jím splnil svůj dětský sen. Sotva by ale nejnovější King Kong vznikl bez anglického herce Andyho Serkise (41). Muže, který při natáčení nosil závaží na zápěstí a kotnících a celé týdny vydával zvuky jako opice. Každý den pak totálně vyčerpaný padal do rukou masérů. Dnes však může říci: "King Kong, to jsem já." Zatímco při natáčení původního King Konga v roce 1933 a jeho remake z roku 1976 pracovali autoři s modely a herci, oblečenými v opičí kůži, nejnovější King Kong vznikl kompletně v počítači. A právě Andy ho při natáčení nahrazoval. Před kamerou se herec musel pohybovat tak, jako kdyby byl gorila. Zvedat obočí, cenit zuby, vraštit čelo. Každý i nejmenší pohyb jeho svalů byl zaznamenán celkem 135 reflektory, které byly fixovány na jeho tvář a přeneseny speciálními kamerami do počítače. "Představte si digitální opičí masku, pod kterou je ukrytá moje tvář," vysvětluje Andy Serkis. Teprve v počítači mohlo být filmové monstrum dopilováno do dokonalosti. Režisér Peter Jackson byl u všech prací osobně přítomen a bedlivě dohlížel na všech pět stovek expertů na počítačovou animaci, stejně jako v případě trilogie "Pán prstenů". Pro záběry celkového pohybu byl Andy oblečen do speciálního modrého oděvu, na který bylo zamířeno 80 reflektorů. "Byl to ten samý princip jako u mimiky. Reflektory sloužily jako koordináty, na které se zaměřovalo 20 až 40 kamer, které pohyb snímaly a přenášely ho do počítače," objasňuje expert na speciální efekty Matt Aitken. Andy Serkis má již s režisérem Jacksonem zkušenosti. V Pánovi prstenů totiž sloužil jako předloha pro zloducha Gluma. Dlouho před začátkem natáčením King Konga musel Andy odjet do africké Rwandy, aby tam v rezervaci sledoval gorily ve volné přírodě. Studoval jejich chování, mimiku, gesta a zvuky. A svoji práci vzal skutečně vážně. King Kongův řev ve filmu je sice směsí 50 tisíc různých zvuků, ovšem při natáčení obstarával zvukovou kulisu sám Andy. "Přítomnost King Konga byla pro filmaře důležitá a tak mi obstarali speciální filtr na zvuk, který se postaral o to, aby můj hlas byl hlubší a dodával atmosféru, jako kdyby na místě byla extrémně velká gorila," směje se Andy. Vydávat skřeky jako King Kong, to byla celkem lehká práce, ovšem dotvářet pohyby tak, aby se podobaly pohybům gorily už byl problém. Andy dostal na ruce závaží a jeho tělo se váhou vytvarovalo jako opičí. "Připadal jsem si jako Muhammad Ali v boxerském ringu těsně před knokautem. Vše se se mnou motalo," vzpomíná Andy. Celý štáb na něj dohlížel jako na klenot. "Neexistovala za mě náhrada. Pokud bych vypadl, Peter by King Konga nemohl vůbec natočit," uzavírá anglický herec.


Příběh King Konga znají důvěrně jeho fanoušci z několika filmových zpracování. První byl King Kong z roku 1933. Jedinečný originál. Tehdy bojovala s letadly na newyorském mrakodrapu jen 40 centimetrů velká chlupatá panenka. Letadla byla promítána technikou zpětné projekce na stěnu. V nejnovějším King Kongovi je celá scéna vytvořená počítačem a trvá 15 minut! Pro remake King Konga z roku 1976 bylo vytvořeno celkem pět různých masek, aby mohla gorila vyjadřovat emoce jako láska, smrt a bezmoc. Peter Jackson chtěl svému počítačovému King Kongovi obstarat co nejdokonalejší srst. Poslal si proto pro srst z tibetských Yaků a tu nechal připevnit na opičí model. "Yakové mají podobně hustou srst jako gorily a i délka je podobná," říká Matt Aitken, jeden z expertů na speciální efekty. "Tak jsme získali dokonalý vzor, který jsme pak vytvořili v počítači." Hlavní hrdinka nejnovějšího King Konga Naomi Watts (37) - ve filmu hraje krásnou herečku Ann Darrow - má v některých scénách digitální dvojnici. Především tehdy, když se nachází v gorilích tlapách, které s ní pohybují. Jessica Lange seděla v King Kongovi z roku 1976 na mechanické ruce opičáka, která byla ovládána týmem techniků. Jednou se jim podařilo hydraulikou ovládaným prstem herečku omráčit. Naomi Watts to má jednodušší. Opičí tlapa je vytvořená počítačem. Aby při scénách na ulicích New Yorku nehrála Naomi Watts s prázdným prostorem, místo King Konga zaujal jeřáb, na kterém byl zavěšen Andy Serkis a hrál emoce opice, které byly ve scéně potřeba. "Pro oba to byla velká pomoc," konstatoval Andy. Každý chloupek, každá vráska - vše bylo na King Kongovi vytvořeno superpočítači. Většinu času strávili animátoři snahou vytvořit na obličeji co nejdokonalejší emoce, a to nejenom zuřivost. Herec Andy Serkis dodával mimiku a pohyby těla, které byly použity u nejslavnějšího filmového monstra. Vedle toho si ještě zahrál vedlejší roli kuchaře Lumpyho. Film King Kong vznikal i v ČR. Na nahrávání postsynchronů se do studií na Barrandově dostavila herečka Naomi Watts. Pomocí ISDN linek se naše virtuálně propojilo se studii na Novém Zélandě, v Londýně a v New Yorku, aby mohli zvukaři dotočit poslední postsynchrony ke klíčovým scénám filmu. Během pěti hodin tak u nás například vznikla nahrávka zvuku pro slavnou scénu na Empire State Building.
Soutěž k filmu Chcete získat jednu z 15 cen, které se váží k filmu King Kong? Stačí když správně odpovíte na naši otázku a budete vylosováni. Soutěžní otázka: King Kong je polapen v divočině . Tragický osud ho čeká ve městě, které se jmenuje: a) San Francisco b) New York c) Washington Odpovědi posílejte do 14. 12. na adresu redakce: Nedělní Blesk, U Průhonu 13, 170 00 Praha 7. Obálku označte heslem King Kong.