Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Popírači fyziky: Neutrino je ryhlejší než světlo

Obří elektromagnety řídí a urychlují tok částic
Obří elektromagnety řídí a urychlují tok částic  (Autor: čtk)
Autor: rap, Kbali -
26. září 2011

Vypadá to, že Einsteinova teorie relativity nemusí platit věčně. Opatrně to naznačují vědci, kteří nedaleko švýcarské Ženevy v obřím urychlovači naměřili částicím menším než atom rychlost větší než světlo – 300 006 km/s.

Pokus, který ve Švýcarsku podnikli experti Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN), nazvali Opera a zmíněné částice – neutrina – tak překonaly rychlost světla, která je 299 792 km/s, o dvě stě čtrnáct kilometrů. DrSc. Jiří Hošek (68), vedoucí oddělení teoretické fyziky Ústavu jaderné fyziky Akademie věd ČR, ale optimismus krotí.

„Zatím nelze vyloučit dosud neznámé konvenční nejistoty v měření, řečeno jinak – mohlo dojít k omylu,“ vysvětlil. „S neutriny se totiž pracuje mimořádně obtížně, nemají elektrický náboj a dlouho se věřilo, že jsou nehmotná. Teprve nedávno vědci objevili, že jejich hmotnost je podstatně menší než hmotnost elektronu, tedy mizivě malá.“ Pokud by se však objev potvrdil, znamenalo by to zásadní průlom do jednoho z dosud nenarušitelných pilířů vědy. I proto, jak shodně informují světové agentury, musí být výsledky měření potvrzeny jinými testy v dalších zařízeních.

Pokus proběhl tak, že svazek neutrin, vzniklý na urychlovači protonů, nasměrovali vědci z CERN pod povrchem do 730 km vzdálené a rovněž podzemní observatoře v italském Gran Sassu. Spoluautor pokusu Antonio Ereditato řekl britské BBC, že se pro nečekaný výsledek experimentu dlouho pokoušeli najít možné vysvětlení. „Chtěli jsme najít jakoukoliv triviální chybičku nebo záludnost, která by to vysvětlila. Ale nenašli jsme nic,“ dodal.

Jiří Hošek nicméně chybu nebo omyl nevylučuje. „Připomínám, že primárním zadáním experimentu OPERA (The Oscillation Project with Emulsion-tRacking Apparatus) bylo měření jemného efektu oscilací či proměn typů neutrin. Důkladné ověřování výsledku pokusu Opera je proto nezbytné,“ zdůraznil český vědec.

Přetrvávající pochybnosti, nejistota a možná i obavy ze zpochybnění jednoho ze základních pilířů vědy zřejmě vedly k tomu, že objev zatím nebyl oficiálně zveřejněn. Jeho výsledky už začaly ověřovat týmy vědců v několika zemích, především v USA, Rusku a Indii.

Trasa přesunu neutrin měřila 730 kilometrů. Znamená to, že zeměkouli by oběhla sedmapůlkrát za vteřinu. Trasa přesunu neutrin měřila 730 kilometrů. Znamená to, že zeměkouli by oběhla sedmapůlkrát za vteřinu. | Blesk

Co je teorie relativity?

Jedná se o základní fyzikální teorii gravitace, kterou zformuloval Albert Einstein v roce 1915. Gravitační pole vysvětluje jako geometrický fenomén. Podle toho jakýkoliv objekt, který má vlastní hmotnost, zakřivuje prostor, v němž se nachází. Zakřivení se projevuje jako gravitace, což znamená, že gravitace je zakřivení časoprostoru. Jejími změnami se může časoprostor teoreticky měnit, prakticky se ale ještě nikdo v jiném čase a prostoru zatím pohybovat nedokázal.

e.44 ( 26. září 2011 10:44 )

To chce číst pořádně a nejen Blesk, kterej zase asi o týden zaspal

krojc ( 26. září 2011 09:31 )

Až na to, že těch pokusů udělali více než 15 000 a výsledek tolikrát zopakovali proto, aby mohli vytvořit statisticky významný soubor, , že zlymikesi? Kydat pindy a nesmysly za honorář, je z vás miliardář

mim33 ( 26. září 2011 07:38 )

A Nobelovu cenu za komentář získává zlymikes.

zlymikes ( 26. září 2011 06:37 )