Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

S raketou na zádech!

Autor: Andrej Ďuríček - 
8. února 2009
10:02

Tohle jen tak nějaké letadlo nedokáže. Boeing 747, který patří americké Agentuře pro letectví a vesmír (NASA), dokáže přeletět s raketoplánem připevněným na zádech vzdálenost 1800 kilometrů.

NASA má tyto boeingy dokonce dva a oba využívá na dopravu svých raketoplánů do Kennedyho vesmírného střediska na Floridě, odkud potom vzlétají do vesmíru. Ke složitému manévru se přistupuje až ve chvíli, kdy raketoplán vracející se s kosmu na Zem nemohl přistát například kvůli počasí přímo na Floridě, ale na některé ze dvou zbývajících drah, které má NASA k dispozici v Kalifornii a Novém Mexiku.

I přesto, že NASA svoje raketoplány tímto způsobem převáží už přes 20 let, to stále není tak úplně bezproblémový úkon. Vždyť příprava jednoho takového letu trvá týmu, který má 250 členů, celý týden!

Speciálně upravený Boeing 747, který se jinak běžně používá v osobní letecké dopravě, však nic z vybavení pro cestující nemá – ani sedadla, ani klimatizaci. Letadlo, které má převézt raketoplán vážící až 104 tuny, se musí zbavit veškeré nepotřebné zátěže. O náročnosti svědčí i dolet boeingu s raketoplánem na zádech. Zatímco za běžných provozních podmínek s cestujícími na palubě má Boeing 747 dolet až 10 000 km, při této akci se snižuje na pouhých 1800 km. A spotřeba paliva je k tomu více než dvojnásobná – přesahuje 20 000 kg za hodinu. V roce 2010 končí životnost amerických raketoplánů a s nimi i potřeba boeingů. Jenže je finanční krize a NASA stále nemá hotové nové raketoplány. Snadno se tak může stát, že si ty staré – a s nimi i přepravní boeingy – ještě pár let zalétají.

SPECIÁLNÍ BOEINGY 747

● NASA má tato letadla dvě a používá je na dopravu z rezervních přistávacích ploch v Kalifornii a Novém Mexiku do Kennedyho vesmírného centra na Floridě.

Délka: 70,5 m

Rozpětí křídel: 59,7 m

Hmotnost: 144 tun

Hmotnost nákladu: 178 tun

RAKETOPLÁNY NASA

● Z původních 5 už zůstaly jen 3: Discovery, Atlantis a Endeavour.

● Čtvrtý Challenger vybouchl krátce po startu 28. ledna 1986, pátá Columbia při návratu na Zem 16. ledna 2003.

● Oficiální životnost raketoplánů je do roku 2010, ale určitě budou ještě o pár let přesluhovat.

Délka: 56 m

Rozpětí křídel: 78 m

Hmotnost: Při startu do vesmíru přes 2000 tun, při návratu na Zem 104 tuny

vlada ( 8. února 2009 14:33 )

Myslí že tento způsob přepravy byl použit i pro raketoplán Buran.

mouse ( 8. února 2009 12:48 )

1. února 2003.... 16. ledna byl start.

mouse ( 8. února 2009 12:41 )

když žádné nestaví

Zobrazit celou diskusi