Gigantický most má připojit Sicílii: „Radši opravte vodovody,“ kritizují místní a bojí se Etny1
Ještě letos se má začít budovat most spojující Sicílii s italskou pevninou. Vlády v Římě ho slibují už mnoho desetiletí, pojí se s ním však velké otazníky a rizika. Jak píše server Euronews, jde o jeden z nejdražších a nejkontroverznějších infrastrukturních projektů na světě.
O stavbě mostu přes Messinskou úžinu se mluví již od dob starověkého Říma. Přesto most přes úžinu nikdy nepřekonal fázi plánování. Příliš drahý nebo technicky příliš složitý projekt byl součástí politických programů italských vlád již od 60. let 20. století. Nyní se do něj pustil krajně pravicový ministr infrastruktury Matteo Salvini.
S rozpětím 3,3 kilometru by byl nejdelším visutým mostem na světě – o polovinu by překonal čerstvého rekordmana, most 1915 Çanakkale, který od roku 2023 překonává průliv Dardanely a spojuje asijskou a evropskou část Turecka.
Podle nejnovějších odhadů bude italský gigant stát neuvěřitelných 13,5 miliardy eur (339 mld. Kč). Evropská unie má uhradit jen malý zlomek - vyčlenila přibližně 25 milionů eur (627 milionů Kč), což pokrývá pouze polovinu nákladů na projektování železniční infrastruktury.
Projekt se setkal se silným odporem místních, kteří tvrdí, že národní a evropské fondy by měly být využity lépe, a to na financování základních služeb na znevýhodněném jihu Itálie.
Na Sicílii stále jezdí téměř polovina vlaků na naftu, zatímco do Kalábrie vysokorychlostní vlaky možná nikdy nedorazí. Je tedy kontroverzní projekt mostu mezi Sicílií a Kalábrií skutečně strategickým prvkem infrastruktury pro Evropu a Itálii?
Jiné priority místních
Sicilský občanský výbor „No Ponte“ (Žádný most) poukazuje na to, že projekt nemá všechny potřebné hydrologické, seismické a krajinné průzkumy. „Zrovna za sebou máme léto bez vody z kohoutku,“ říká aktivista Gino Sturniolo. „Přitom jen část peněz určených na most by stačila na opravu celého vodovodního systému. Nemluvě o zdravotnictví, problematice škol, bydlení a seismické bezpečnosti.“
Jak psal server Euronews, krajská vláda vyhlásila už začátkem loňského února kvůli velkému suchu na celém území Sicílie stav přírodní katastrofy, voda byla mnohde na příděl.
Další obavy jsou vůbec o bezpečnost mostu - jak tvrdí kritici, oblast, kde má být most postaven, je známá vysokou seismickou aktivitou. Sopka Etna není ani sto kilometrů daleko.
Most podle vlády bude významný nejen pro jih Itálie, má se stát důležitou součástí skandinávsko-středomořského koridoru Evropské unie, tepny, která propojí severní a jižní Evropu a usnadní pohyb osob a zboží. „Bude dílem na globální úrovni, nejvýznamnějším a nejambicióznějším v celé Evropě,“ avizoval ministr Salvini.
„Most by měl být pro zemi strategickým uzlem,“ vysvětluje Adriano Giannola, předseda Sdružení pro rozvoj průmyslu v jižní Itálii. „Sicílie je fyzickým centrem Středomoří. Lodě vyplouvající ze Suezského průplavu proplouvají sicilskými přístavy, ale nezastavují se tam, plují až do Rotterdamu. Pokud to chceme změnit, most je jedním z klíčů,“ cituje ho Euronews.
Ani Giannola si nemyslí, že současný projekt mostu je tím nejlepším, nejbezpečnějším nebo nejlevnějším řešením. Přesto je přesvědčen, že most je nezbytný. Pokud jde o polemiku kolem zajištění základních služeb v jižních regionech, je podle něj problém v tom, jak italská vláda dosud hospodařila se svými prostředky: „Italský zákon stanoví, že 40 % státních výdajů na infrastrukturu by mělo být přiděleno jihu. Každý rok chybí až 60 miliard eur. O to by měl být skutečný boj, nikoliv o stavbu mostu,“ uzavírá pro Euronews Giannola.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.