Plamenné peklo v Kalifornii: Zasahují i největší hasičská letadla USA

Autor: mav, lig - 
10. ledna 2025
18:57

Lesní požáry v USA jsou ohně ohromných rozměrů, odpovídat tomu musí i hasičská technika. Do akce proto vyrazily dva obří hasicí letouny, předělané z širokotrupých dopravních strojů.

Letouny Douglas DC-10 se vyráběly v letech 1969-89, pasažéry (pobraly jich až 399) přestaly vozit deset let nazpátek. Pro některé ze slavných olétaných strojů se však našlo nové využití: Připevnily se k nim nádrže a hasí lesní požáry.

Čtveřici strojů zvaných nyní DC-10 Air Tanker provozuje firma 10 Tanker Air Carrier z Kalifornie, kde mají také nejvíc práce. Včetně nynějších požárů v aglomeraci Los Angeles, první letoun dorazil ve čtvrtek a druhý se přidal v pátek. „Jsme hrdí, že můžeme s tolika dalšími sloužit v těchto bezprecedentních časech,“ píše firma na sociální síti Twitter a přidává videa z akce.

DC-10 byl dimenzován na dlouhé lety, ovšem v novém využití se ukázal překvapivě agilní. Jelikož nelétá na mise s plnou kapacitou (zejména na tyto krátké lety nepotřebuje příliš paliva), mohou s ním piloti létat docela obratně, psal server Popular Mechanics.

DC-10 Air Tanker má hasicí nádrž na 12 tisíc galonů neboli přes 45 tisíc litrů vody. To je cca desetinásobek hasičské cisterny na kolech. Hlavní devizou samozřejmě je, že může doletět kamkoli, přímým směrem a přibližně desetkrát rychleji než náklaďák. Náklad dokáže shodit za osm sekund, také může „kreslit“ obrannou linii 300 stop (91 metrů) tlustou a míli (1,6 km) dlouhou.

Větší je v tomto ohledu jen ruský Iljušin Il-76 s nádrží na 49 tisíc litrů. Až 74 tisíc zvládal předělaný Jumbo-jet, tedy Boeing 747 Supertanker. Mezi lety 2009 a 2021 sloužily tři exempláře. Jejich provoz se však nevyplácel, provozovatelé bankrotovali. Pro srovnání, v Evropě jsou známé hlavně menší vrtulové stroje Canadair CL-215 a CL-415, jež poberou 4900, respektive 6140 litrů vody. Se dvěma 415 pomáhali italští hasiči roku 2022 při požáru v Národním parku České Švýcarsko.

Fotografie a videa hasicích letadel jsou často velmi impozantní i svou barevností - místo vody totiž mnohdy shazují chemické zpomalovače hoření. Barevné jsou schválně, aby bylo patrné, kde už je hasiči použili. Chemikálie by měly být nezávadné, potřebují povolení od úřadů, ovšem tak úplně neškodné možná nejsou.  

Badatelé z Jihokalifornské univerzity v Los Angeles píšou, že po požárech se naměří zvýšené koncentrace těžkých kovů, jako je zejména vanad a chrom, ale též mangan, měď, arzen, kadmium, antimon, baryum, thallium a olovo. V textu v žurnálu Environmental Science & Technology Letters odhadují, že se v letech 2009 až 2021 do americké přírody, zejména v Kalifornii a dalších státech na západě USA, takto nasypalo 380 tun toxických kovů.

Jenže je těžké měřit ekologický dopad v praxi. Požár samotný uvolní do ovzduší ohromné množství nežádoucích, ba nebezpečných látek. S častějšími či zhoršujícími se požáry se jistě bude chemikálií aplikovat stále více, je zapotřebí jejich dopad lépe vyhodnotit.

Video  Ničivé požáry v Los Angeles, Hollywood a vily hvězd ničí oheň  - Profimedia
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi