Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C

Let MH370 záhadně zmizel před dvěma roky. Jaký byl osud 239 pasažérů?

  • Autor: všm,ČTK - 
    8. 3. 2016
    18:45

    Přesně před dvěma roky zmizelo z radarů letadlo Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě. Nejdříve se objevily informace, že jeho trosky skončily poblíž Vietnamu. Ale nenašly se. Podobných spekulací se od té doby vyrojily stovky, možné scénáře zahrnují teroristy, mimozemšťany i technickou závadu. Co o osudu cestujících z Kuala Lumpuru do Pekingu dosud víme? 

  • 1.Letado mizí z radarů

    8. března 2014 dispečeři řízení letového provozu Malajsie oznámili, že ztratili kontakt s letem Malaysia Airlines 370 (zkráceně MH370). Letadlo z Kuala Lumpuru do Pekingu prý nejspíš havarovalo. 

     

     

    Na palubě letadla Boeing 777-200 bylo 227 cestujících a 12 členů posádky. Letadlo vzlétlo z letiště v Kuala Lumpur v sobotu ve 00:21 místního času, tedy v pátek v 17:21 SEČ. Do Pekingu mělo dorazit v 6:30 místního, tedy půl hodiny před půlnocí našeho času.

    Přesně před dvěma roky kolem druhé hodiny ranní zmizelo letadlo Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě z radarů. Přesně před dvěma roky kolem druhé hodiny ranní zmizelo letadlo Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě z radarů. | Reuters, EPA

  • 2.Spadlo u vietnamského ostrova! Nebo snad ne?

    V ten samý den vietnamská státní média uvedla, že se letadlo zřítilo do moře poblíž vietnamského ostrova Tho Chu. Prostor, kam se stroj zřejmě zřítil, vietnamští záchranáři údajně lokalizovali a vydali se na místo. Čína na pomoc záchranářům vyslala dva pomocné čluny a Filipíny tři hlídkové lodi a tři letadla. 

     

    Malajsijský ministr dopravy Hishamuddin Hussein varoval ovšem před spekulacemi. Hovořil pouze o ztrátě kontaktu s posádkou. To, že se stroj zřítil, potvrdit odmítl. Zároveň pilot neodvysílal tísňový signál, což bylo podle odborníků nezvyklé.

     

    U vietnamského ostrova nikdy pozůstatky letu nalezeny nebyly.

    Malajsijský ministr dopravy Malajsijský ministr dopravy | ČTK, Reuters

  • 3.Šlo o nehodu, nebo únos?

    O týden později se začaly rojit spekulace. K původní teorii o pádu letadla se přidala i ta o únosu. Informaci potvrdil šéf malajsijské agentury pro civilní letectví Azharuddin Abdul Rahman. 

     

    Podezření vzbudily ukradené doklady. Nejméně dva pasažéři použili pasy ukradené v Thajsku v roce 2012 a 2013, a to občanům Itálie a Rakouska. Letenky si tyto osoby koupily zřejmě společně za thajské báty a konečnou destinací nebyl Peking, ale Evropa.

     

    Teroristé mohli prý letadlo ukrýt a vypnout všechny radiové vysílače. Tuto možnost přiživily zprávy, že mobilní telefony některých cestujících jsou stále v provozu, ale nikdo je nezvedá. Sestra jednoho z čínských cestujících uvedla, že jeho telefon vyzváněl, když mu zkusila volat, a muž volající svému pohřešovanému bratrovi slyšel tři zazvonění, než se zdálo, že kdosi hovor odmítl. 

    Přesně před dvěma roky kolem druhé hodiny ranní zmizelo letadlo Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě z radarů. Přesně před dvěma roky kolem druhé hodiny ranní zmizelo letadlo Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě z radarů. | ČTK, Reuters, EPA

  • 4.Ufouni a pokračování seriálu Ztracení

    Během následujících dnů se objevily další oficiální i neoficiální teorie. Spekulovalo se třeba o tom, že se letoun rozpadl za letu, což by mohlo naznačovat pumový útok, že byl sestřelen nebo se srazil s jiným objektem. I když se neobjevily žádné důkazy, že by pilot letadla Zaharie Ahmad Shah nebo druhý pilot Fariq Abdul Hamid mohli spáchat sebevraždu, i tuto myšlenku někteří prosazovali. 

     

    Kromě možného únosu mimozemšťany se přetřásala také další „vesmírná stopa“ – tentokrát v podobě nebezpečí vesmírných trosek padajících na Zemi, jak to například líčí filmový thriller Gravitace. Ovšem asi nejdál zašel list Toronto Sun, který se nerozpakoval připsat vinu na vrub rovnou americké továrně na filmové sny – podle něj by zmizení letadla mohlo být součástí remaku televizního seriálu Ztraceni.

    850192:full:true:true

  • 5.Podezření na terorismus narůstá

    Osm dnů po zmizení se do pátrání po letadle zapojilo 25 zemí. Malajsie požádala o pomoc především státy ležící podél obou vzdušných koridorů, které byly považovány za možné trasy dalšího letu stroje po odpojení přístrojů. 

     

    Tamní ministr Hishammuddin Hussein potvrdil, že vyšetřovatelé prohledávají domy obou pilotů zmizelého letadla a prověřují i technický personál, který v poslední době mohl s Boeingem 777 přijít do styku. Policie začala oficiálně vyšetřovat zmizení boeingu jako únos, sabotáž a terorismus. 

     

    K intenzivnějšímu prověřování údajů o 239 osobách na palubě zmizelého letadla vedlo Malajsii zjištění, že stroj někdo přinutil změnit směr a záměrně odpojil jeho komunikační a identifikační zařízení. Systém ACARS byl v letadle odpojen před posledním radiovým kontaktem mezi strojem a střediskem pozemní kontroly. Vyšetřovatelé byli přesvědčeni, že od poslední známé radarové pozice nad Jihočínským mořem letěl Boeing 777 ještě dalších sedm hodin, podle všeho západním směrem.

    Po vraku pátrají letadla i lodě. Po vraku pátrají letadla i lodě. | ČTK, Reuters

  • 6.Dobře, dobrou noc

    Záznam z kokpitu zmizelého letadla nenaznačil nic podezřelého. Vyplynulo to to z přepisu konverzace pilotů s kontrolní věží, který zveřejnil britský deník The Daily Telegraph. List přinesl záznam posledních 54 minut komunikace druhého pilota Fariqa Abdula Hamida s leteckými dispečery. Jeho poslední slova v sobotu 8. března v 1:19 zněla: „Dobře, dobrou noc.“

     

    Podle analytiků, kteří přepis konverzace pro britský deník zkoumali, hlášení vypadají „zcela běžně“. Dvě věci nicméně považují za podivné. Tou první je vzkaz z kokpitu v 1:07, kdy pilot říká, že letadlo se pohybuje ve výšce 35 000 stop (10 668 metrů). Toto oznámení nebylo potřeba, protože pilot to samé věži sdělil již o šest minut dříve.

     

    Druhou zvláštní věcí, která naznačuje, že zmizení letadla nemusela být nehoda, je podle odborníků to, že ke ztrátě komunikace s letadlem a změně jeho trasy došlo při předávce od leteckých dispečerů z malajsijského Kuala Lumpur dispečerům ve vietnamském Ho Či Minově Městě. V tomto okamžiku totiž existuje určité „mrtvé místo“, kdy jedinkrát během letu nemusel být letoun ze země vidět.

    Pátrací týmy prohledávají obrovské území. Pátrací týmy prohledávají obrovské území. | Reuters, EPA

  • 7.Signály černé skříňky?

    24. března malajsijský premiér Razak oznámil, že hledané letadlo se podle rozsáhlé analýzy satelitních dat zřítilo v Indickém oceánu západně od australského Perthu; údaje poskytl britský úřad pro vyšetřování leteckých neštěstí AAIB a britská satelitní společnost Inmarsat. 

     

    Australské lodi Ocean Shield se podařilo rovněž zachytit několikrát akustické signály, které by mohly pocházet z černé skříňky letounu.  Rozběhlo se tak rozsáhlé pátrání, do kterého byly zapojeny i speciální ponorky. Na konci května ale Austrálie oznámila, že vyloučila prostor jako možné místo, kde leží trosky zmizelého letadla.

    Australská civilní loď Ocean Shield skoro 3 hodiny registrovala signály černých skříněk. Australská civilní loď Ocean Shield skoro 3 hodiny registrovala signály černých skříněk. | Reuters, EPA, ČTK

  • 8.Jinde a znovu i odhalení autopilota

    V červnu se podmořské pátrání v Indickém oceánu přesunulo do oblastí vzdálených stovky kilometrů na jih od původně prohledávaného místa. Podle BBC se začalo hledat v oblasti vzdálené 1800 kilometrů od australského Perthu. Hledání se zaměřilo na mořské dno o ploše 60 000 kilometrů čtverečních.

     

    V tu dobu si rovněž rodiny zmizelých pasažérů najaly několik soukromých společností, aby jim s pátráním vypomohly. 

     

    Vyšetřování přišlo s odhalením, že před havárií s největší pravděpodobností letadlo řídil autopilot. „Na základě analýzy dat přenášených mezi letadlem a satelitem dospěli vyšetřovatelé k názoru, že let 370 po celou dobu jeho cesty přes rozsáhlou jižní oblast Indického oceánu řídil autopilot,“ prohlásil šéf australského úřadu pro bezpečnost dopravy (ATSB) Martin Dolan. „Jsme přesvědčeni, že letadlo letělo na autopilota, dokud mu nedošlo palivo,“ dodal.

    Příbuzní v roce 2014 byli zprávou o zmizení letu zdrceni. Příbuzní v roce 2014 byli zprávou o zmizení letu zdrceni. | Reuters

  • 9.Šlo o nehodu, tvrdí úřady

    29. 1. 2015 Malajsie oficiálně označila případ za nehodu. Neštěstí podle úřadů nikdo nepřežil. Prohlášení otevřelo cestu k odškodnění rodin obětí. Pátrání po troskách i nadále pokračovalo v jižní části Indického oceánu západně od australského pobřeží. Tím směrem se boeing z trasy z neznámých důvodů odklonil.

    Kam zmizel let MH370? Kam zmizel let MH370? | ČTK

  • 10.První potvrzený nález

    Až na konci června 2015 se objevily nové relevantní zprávyNa východním pobřeží ostrova Réunion v Indickém oceánu našli záhadný úlomek letadla. Nález vyvolal spekulace, že by mohl patřit letu MH370. 


    Podle Malajsie vztlaková klapka Boeingu 777 opravdu patřila pohřešovanému letounu, k tomuto názoru se přiklonily i francouzské úřady. Letadlo se tak nejspíš muselo vychýlit z trasy o tisíce kilometrů.

    Na Réunionu našli kus Boeingu 777. Na Réunionu našli kus Boeingu 777. | ČTK, EPA, Reuters

  • 11.Nová stopa

    Další vývoj nastal až v březnu 2016. Na pobřeží jihoafrického státu Mosambik se našel další díl, jenž by mohl pocházet z malajsijského letadla. Podle expertů je to velmi pravděpodobné, detailní analýzy ale zatím nebyly zveřejněny.

     

    Pátrací týmy dál prohledávají část Indického oceánu o rozloze 120 000 kilometrů čtverečních. Proč letadlo změnilo směr, bylo řízené autopilotem a někteří cestující měli falešné pasy, se ovšem svět pravděpodobně nikdy nedozví. 

    Ze ztraceného letadla MH370 se našel kus křídla. Ze ztraceného letadla MH370 se našel kus křídla. | Blesk

cantre ( 8. března 2016 19:16 )

kurzové sázení, velmi spolehlivé informace : http://dampres.blogspot.cz/

Zobrazit celou diskusi