Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Vědci zřejmě našli důkaz mimozemské civilizace: Hvězdu u souhvězdí Labutě obíhají záhadné objekty

Autor: lm -
19. října 2015

Vědci možná objevili mimozemskou civilizaci! U hvězdy KIC 8462852 vzdálené 1481 světelných let od Země objevil kosmický teleskop Kepler anomálie, které by mohly svědčit o vyspělé a inteligentní civilizaci.

Hvězda KIC 8462852 se nalézá u souhvězdí Labutě, někdy nazývaného Severní kříž. Vědci už dříve s pomocí Keplerova teleskopu určili, že by hvězdu o málo větší než Slunce mohly obíhat planety podobné Zemi. Kepler u této hvězdy ale také zaznamenal jedinečné poklesy jasnosti, které by mohly svědčit o mimozemské civilizaci.

Vědci zjistili, že poklesy jsou nepravidelné a trvají asi pět až osmdesát dní. V tu dobu klesá jas hvězdy až o 22%. Právě nepravidelnost těchto období svědčí o tom, že pokles jasu není způsoben oběhem planety. „Je to velké množství objektů obíhajících cizí hvězdu,“ vysvětlil astronom Jason Wright pro The Independent.

Astronomové nikdy předtím nic podobného neviděli. „Nejdřív jsme si mysleli, že nám satelit Kepler posílá vadná data, ale ukázalo se, že jsou naprosto v pořádku,“ uvedla astronomka Tabetha Boyajian, která se hledáním planet u hvězd zabývá. „Je to něco, u čeho by se dalo předpokládat, že to vybudovala nějaká inteligence,“ dodal Wright.

Celá tato situace až nápadně koresponduje s teorií amerického fyzika Freemana Dysona, který v šedesátých letech představil tzv. Dysonovu sféru. Fyzik se ve své práci zabýval myšlenkou toho, že vyspělé technologické civilizace by kolem své hvězdy vytvořily jakousi síť objektů, např. solárních elektráren, která by využívala veškerou energii své hvězdy, a uspokojila tak jejich zvyšující se nároky na spotřebu energie. Taková struktura by pak ovlivnila světlo vydávané hvězdou do okolí. Dyson proto navrhoval, aby se po ní pátralo za účelem nalezení důkazu o existenci inteligentního mimozemského života.

Skeptická odborná veřejnost ale nadšení mírní. Tým Planet Hunters uvedl, že je možné, že kolem hvězdy obíhá na netypických drahách pás tvořený velkým množstvím komet. Tato situace ale není moc pravděpodobná, protože se s ní astronomové doposud nesetkali. Více světla by do záhady mohl vnést program SETI pro hledání mimozemských civilizací, který se na oblast zaměří a pokusí se zachytit rádiové vlny, které by taková civilizace mohla vysílat do vesmíru.