Jak rychle zbohatnout? Falešné reklamy zneužívají politiky: Terčem „šmejdů“ hlavně Babiš! Ale i Fiala

Autor: Miloš Cihelka - 
22. září 2025
05:00

Český internet je zaplaven podvodnými reklamami. Podvodníci, kteří lákají na údajně zázračně výhodné investice, zneužívají tváře politiků i jména renomovaných firem. Ve falešných reklamách ale „účinkuje“ i policie.

„Lidé, kteří poctivě pracují, kteří platí daně, čekají na důchod, žijí podle pravidel, ale přesto sotva nějak vyjdou s penězi. Zažil jsem to a vím, že už to tak být nemusí. Od dnešního dne si může každý z vás bezpečně a poctivě vydělat až milion korun měsíčně,“ říká šéf hnutí ANO na tiskové konferenci vysílané televizí CNN Prima News na facebooku.

Zásadním problémem je, že nejde o skutečného Babiše, přenos není ani dílem této komerční televize. Jde o podvrh a rozhovor byl utvořen za pomoci umělé inteligence, tzv. „deepfake“.

Peníze už neuvidíte

Podvodníci se snaží zlákat důvěřivé lidi, aby investovali peníze s vidinou zázračných zisků. Ty samozřejmě nikdy neuvidí. Zneužíváni nejsou jen politici, ale dokonce třeba i Policie ČR.

Podle exkluzivního průzkumu Centra pro výzkum online rizik pro Blesk podvodníci nejvíce zneužívají tváře politiků ANO. Předseda hnutí Andrej Babiš (71) se objevil v téměř 40 % zkoumaného vzorku více než 3 tisíc podvodných reklam s politiky.

Na druhém místě figuruje místopředsedkyně ANO Alena Schillerová (61). Na třetím místě je pak premiér Petr Fiala (61, ODS). „Obzvlášť závažné je, že k masivnímu šíření podvodných reklam, které zneužívají tváře politiků, dochází pouhé týdny před volbami do Poslanecké sněmovny. Může to poškodit nejen samotné kandidáty, ale i důvěru občanů v ústavní instituce,“ domnívá se Vendula Prokůpková z Centra pro výzkum online rizik.

Nejzneužívanější politici pro Blesk: Tohle nás štve!

  • Andrej Babiš: „Ti podvodníci zneužívají toho, že lidi vědí, že jsem něco vybudoval. Snažíme se proti tomu bojovat, nahlašujeme podvodné příspěvky na policii i na provozovatele sociálních sítí. Upozorňujeme lidi přes naše kanály a taky jsme najali společnost, která taková videa aktivně vyhledává a stará se o jejich odstraňování.“
  • Alena Schillerová: „Hodnocení přenechám odborníkům. Já z toho rozhodně žádnou radost nemám. Podvodné reklamy trpělivě hlásím a bez ohledu na to, koho zrovna zneužívají, volám po tvrdším postupu vůči těm, kteří je šíří.“
  • Petr Fiala: „Zneužívání mého jména v podvodných reklamách považuji za velmi závažné. Nejde jen o útok na mou osobu, ale především o ohrožení důvěry občanů. Můj tým se snaží podobné případy aktivně řešit ve spolupráci s administrátory sociálních sítí, ale často je to boj s větrnými mlýny. Rád bych proto apeloval na všechny spoluobčany, aby byli vůči podobným pokusům maximálně obezřetní.“

Nejzneužívanější politici

Andrej Babiš 37 % (1 227 reklam), Alena Schillerová 24 % (805 reklam), Petr Fiala 12 % (404 reklam), Vít Rakušan 7 % (218 reklam), Petr Pavel 5 % (157 reklam), Pavel Blažek 5 % (152 reklam), Tomio Okamura 4 % (139 reklam), Miroslav Kalousek 3 % (98 reklam), Jan Lipavský 2 % (60 reklam), Filip Turek 1 % (42 reklam).

Nejvíce zneužívané značky

Česká spořitelna 20 % (656 reklam), VISA 15 % (492 reklam), ČEZ Group 14 % (456 reklam), Policie ČR 12 % (402 reklam), iDNES.cz 9 % (299 reklam), ČT24 7 % (235 reklam), ČNB 6 % (214 reklam).

Video  5 rychlých otázek pro Fialu a Babiše  - Blesk
Video se připravuje ...

Petr Hoflinger ( 22. září 2025 06:34 )

Konkrétně?

Petr Hoflinger ( 22. září 2025 06:34 )

Jak rychle zbohatnout? No přece na dotacích, že soudruhu Babiši?😂

Jirik-ta ( 22. září 2025 06:13 )

👍 je to ubožák.

Jindřich Mazlavý ( 22. září 2025 06:04 )

To, že je Fiala podvodník i v reálném životě, by mělo mnohé napovědět 🙄

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa