Ambiciózní plán vlády a ministra dopravy Kupky: Do Rakouska po dálnici do dvou let
Rekordních 600 miliard korun směřovalo v letech 2022 až 2025 do dopravy. Podle šéfa rezortu Martina Kupky (49, ODS) pak polovina všech letošních investic ve výši 160 miliard půjde do dálnic a silnic I. třídy. Na co se nejen motoristé mohou těšit?
„Za nejvýznamnější považuji intenzivnější výstavbu dálnice D35, spojnici z Olomoucka na Hradec Králové, která odlehčí přetížené dálnici D1,“ říká Kupka s tím, že na D35 je rozestavěno 64 kilometrů, a jedná se tak o „největší infrastrukturní staveniště ve střední Evropě“.
Okruh jako priorita
Mezi další priority Kupka řadí dobudování Pražského okruhu. „Loni jsme zahájili výstavbu 12,6 kilometru dlouhého úseku z Běchovic na dálnici D1. Tento úsek bude šestipruhový a patří k nejvýznamnějším a nejnáročnějším dopravním stavbám v zemi,“ dodává. Rád by také urychlil stavbu dálnice D11 k polským hranicím a dálnici D52 od Brna směrem na Vídeň. Odhaduje, že na hranici s Rakouskem by se dalo po dálnici jezdit do dvou let.
Soukromý kapitál
Stát by také chtěl – podobně jako sousední Polsko – více využívat zapojení soukromého kapitálu formou projektů PPP do výstavby některých úseků dálnic a vysokorychlostních železničních tratí. To by podle Kupky pomohlo „eráru“ ušetřit desítky miliard korun. PPP projekt byl úspěšně využit již při dostavbě jihočeské dálnice D4. V přípravě jsou i další projekty, nejdále je dle ministra soutěž u výstavby posledních dvou úseků zmiňované D35.
Nebude dominantní
„Soukromý kapitál chceme využít i na železnici, přičemž prvním projektem je spojení Prahy s letištěm Václava Havla a Kladnem. Chtěli bychom jej zapojit i do výstavby vysokorychlostních tratí. Podíl PPP projektů se významně zvýší, ale nemůže být dominantní. Stále budou převažovat investice z veřejných zdrojů,“ uzavírá Kupka.
Zkuste jet dneska bez dálničního vydírání přes Čechy. Všude objížďky, které vás posílají opačným směrem nebo nejsou vyznačeny vůbec.