Kolik v Česku působí společností a firem provozujících předváděcí akce zaměřené především na seniory?

„Dnes jsou jich stovky a působí napříč regiony. V roce 2012 se naši inspektoři zúčastnili 281 předváděcích akcí, ve 204 případech zjistili porušení jedné nebo více povinností. Pouze vůči pětině firem, které pořádají předváděcí akce, nemá Česká obchodní inspekce žádné výhrady.“

Jak dlouho sledují inspektoři praktiky prodejců na takových akcích?

Zhruba od poloviny 90. let, tehdy to byly hlavně společnosti Beck a Zepter, další vznikaly postupně. Nejmladší z nich, Reklamní agentura Senior, začala podnikat před rokem. Víte, tyto akce často bývají utajované. Ale kdo nemá co skrývat, nemusí přece svou obchodní činnost tajit.“

Mění se praktiky prodejců?

„Ano, ale jejich cíle zůstávají stejné – maximální  zisk s minimální investicí a námahou. Praktiky zástupců firem, zejména odchovaných společností skupiny Beck, hodně přitvrdily, jejich tlak na spotřebitele je obrovský.“

Jaká byla zatím nejvyšší pokuta, kterou jste uložili?

„Pokutu jeden milion korun dostala za opakované protiprávní jednání a nekalé obchodní praktiky na řadě akcí společnost Beck Europe, která dříve působila pod názvem Beck Czech. Pokud firmy na předváděcích akcích nezmění svoje praktiky, nezůstane tato pokuta jediná. V letošním roce už máme potvrzeny další pokuty ve výši několika set tisíc korun.“

Čím prodejci vlastně porušují zákon?

„K porušení zákona dochází zejména tam, kde spotřebitelé neznají svá práva, neumějí se bránit 
a prodávající toho využívají ve svůj prospěch. Nejde jim o podnikání v mezích zákona, ale o maximální zisky i za cenu porušování zákonů.“

 Můžete být konkrétní?

„Prodejci například spotřebitele neinformují o skutečných vlastnostech výrobků, s cenou je seznamují až nakonec, někdy dokonce až při podpisu smluv. Ty zase neobsahují povinné náležitosti, jako je právo na odstoupení, 
a formální záležitosti nedodržují ani při vyřizování reklamací.“

Jak prodejci manipulují s účastníky na předváděčkách?

„Například používají fiktivní výhry. To je »výhra«, k jejímuž získání musí spotřebitel uzavřít kupní smlouvu, často ve výši několika desítek tisíc, protože až potom získává bonus–slevu na zboží zakoupené pouze v průběhu akce. Takové jednání je podle zákona agresivní obchodní praktikou, která se nesmí po
užívat pod pokutou až 
5 milionů korun.“

Jaký byl nejhorší případ, se kterým se inspektoři setkali?

„Nepochybně to byl zážitek severočeských inspektorek z akce konané před dvěma lety. Prodejci nejdřív hostili účastníky alkoholem, a když jeden 
z nich zkolaboval, vyhrožovali inspektorce, která přivolala záchranku, zabitím, pokud se k ležícímu muži přiblíží.“

Blesk proti šmejdům

Blesk je rozhodně proti předváděcím akcím, které mají za cíl okrádat nebohé seniory. Zajímají nás vaše příběhy a zkušenosti s tímhle typem akcí. Sami jste naletěli? Chovali se k vám prodejci hrubě? Napište nám to! Na adresu: Blesk, Komunardů 42, Praha 7, 170 00 e-mailová adresa: protismejdum@blesk.cz fax: 225 977 716 záznamník: 225 977 711

Fotogalerie
2 fotografie