Jak ministerstvo avizovalo již dříve, počítá se s odděleným financováním základního a středního školství. U základních škol jsou připraveny dvě varianty. Obě zahrnují kombinaci dotace na žáka, třídu a školu, jedna z nich navíc i na učitele. "Základní škola musí být postavena na parametru dostupnosti a kvality. Musíme zaručit dětem a jejich rodičům, že dostanou stejně kvalitní vzdělání kdekoliv, to je naším cílem," řekl Chládek.

U středních škol bude hrát roli také uplatnitelnost na trhu práce. "Tedy to, jestli patří ke klíčovým oborům, které určí stát a kraje," upřesnil ministr.

Prý ho překvapilo, že se úředníkům povedlo nastavit prvek kvality. Ten zahrnuje mimo jiné, jak si škola poradí s inkluzí, jaké na ní panuje klima, jakou má nabídku zájmových aktivit a jaké jsou výsledky jejích žáků v olympiádách. Chládek upozornil, že pro hodnocení kvality nebudou zásadní výsledky v testech, ale individuální posun každého z žáků.

O nutnosti změnit financování škol zřizovaných obcemi a krajem se hovoří dlouhodobě. V případě středních škol odborná veřejnost včetně České školní inspekce poukazuje na to, že se v jednotlivých krajích u srovnatelných oborů liší takzvané normativy, tedy výše finančních prostředků na každého žáka.

Změny čekají také soukromé a církevní školy. Ministerstvo školství na základě požadavku resortu financí loni v létě hledalo úspory a přišlo s návrhem přestat vyplácet ze státního rozpočtu těmto školám dotace na provoz, které u veřejných škol hradí zřizovatel. Především lidovci se proti tomu ostře postavili, takže z těchto plánů sešlo.

Na hledání nových cest financování tohoto sektoru pracuje kulatý stůl, v němž jsou i zástupci dotčených škol. "Očekávám, že od nich přijde výstup, jak má vypadat financování soukromých a církevních škol," uvedl Chládek. Jako sociálnědemokratický ministr klade hlavní důraz na veřejné školství. "Církevní a soukromé školy jsou důležité jako doplněk systému," poznamenal.

Považuje za nezbytné najít odpověď na otázku, co bude financovat stát. "Umím si u církevních škol představit, že bude podepsané memorandum mezi státem a církvemi," řekl s tím, že v memorandu by se obě strany měly zavázat k výplatě určitého objemu financí. Soukromé školy by neměly dotace získávat plošně. "Měly by se podporovat například ty, které se starají o handicapované, případně zaplnily díru na trhu. Je ale otázka, jestli má stát podporovat školu, kterou kraj v rámci optimalizace zrušil a v téže budově vznikne soukromý subjekt téhož zaměření," řekl ministr.