Obsáhlá fotografická publikace, kterou fotograf ve zcela zaplněném sále muzea také výjimečně podepisoval, není podle něj klasickou monografií, ale určitým uzavřením. "Chtěl jsem ji udělat pro české publikum. To, co pokládám za nejlepší, by mělo zůstat v této zemi," uvedl Koudelka. Soustředil v ní nejdůležitějšího ze svého díla a je také souhrnem dvou knih jeho fotografií, které vyšly v zahraničí pod názvy Nationality Doubtful (Národnost pochybná) a Exiles (Exily). V publikaci jsou i reprodukce jeho deníků, které chtěl původně zničit.

Publikace Návraty je obohacená o rozsáhlý dokumentační materiál a texty šesti autorů - Stuarta Alexandra, Josefa Chuchmy, Jana Mlčocha, Josefa Mouchy, Tomáše Pospěcha a Ireny Šorfové a dobový text Anny Fárové z roku 1967.

Koudelkovy snímky vystavuje také Národní galerie v Praze. Veletržní palác od března představuje jeho cyklus De-creazione, který Koudelka vytvořil pro první prezentaci Vatikánu na Bienále v Benátkách v roce 2013 a nyní ho daroval NG. Soubor tvoří 18 fotografií a fotograf si pro něj také vybral téma nevratného zásahu člověka do krajiny. Invazi 68, sérii snímků z okupace Československa v roce 1968, která Koudelku celosvětově proslavila, vystaví NG od 21. srpna. Právě toto datum dnes Koudelka také připojoval ke svým autogramům.

Koudelka patří k významným světovým fotografům, od roku 1974 je členem agentury Magnum Photos. Má české a francouzské občanství. Je držitelem řady významných ocenění udělených v České republice i v zahraničí. V posledních 20 letech se věnuje především scenériím panoramatického formátu.

Základ expozice v Uměleckoprůmyslovém muzeu (UPM) tvoří 350 fotografií, které jsou součástí souboru děl, jež se fotograf rozhodl věnovat prostřednictvím muzea své vlasti. Celkově dar obnáší 736 snímků. "Ten počet se ale bude měnit, já nemíním skončit s fotografií, mám do příštích dvou let různé projekty," řekl Koudelka v březnu při zahájení výstavy. Také dar pro NG se podle něj rozšíří, počítá s cyklem 40 velkoplošných fotografií s názvem Industry. "Ale nedávám je proto, aby někde ležely, ale aby byly využívány. Nechci mít parádní hrob s fotografiemi. Rozhodl jsem se, že tady v republice má zůstat všechno nejlepší, co jsem udělal," řekl.

Retrospektivní výstava v UPM zahrnuje v sedmi kapitolách celou Koudelkovu tvorbu, počínaje původními autorskými zvětšeninami z 50. let, experimenty související s jeho spoluprací s divadlem i divadelní fotografie z 60. let. Velký prostor je věnován jeho proslulému cyklu Cikáni. Výstava ukazuje vedle slavné Invaze i jeho cyklus Exily zachycující pocit odcizení, vyhnání a nemožnosti návratu. Poslední část tvoří monumentální snímky ze série Panorama, v nichž autor tři desítky let mapuje vliv člověka na krajinu.