O hlavní cenu se letos uchází 17 snímků. U některých z nich budilo zájem již jméno režiséra. Ale zatímco Američan Gus Van Sant u odborného i amatérského publika příliš nezabodoval dramatem The Sea of Trees (Moře stromů) o muži rozhodujícím se, zda má spáchat sebevraždu, více zájmu přilákal jeho krajan Todd Haynes s lesbickou romancí Carol. V ní i vynikající výkon herečky Cate Blanchettové zařadil snímek mezi favority.

Ital Paolo Sorrentino si naději na vítězství zajistil mimo jiné tím, že přizval do svého nového filmu Youth (Mládí) o melancholickém stesku po mládí a stařeckém čekání na smrt těžké herecké váhy Michaela Cainea a Harveyho Keitela.

Agentura AFP jako možné favority označila ještě tragikomedii s autobiografickými prvky Mia Madre (Moje matka) Itala Nanniho Morettiho a středověké drama The Assassin (Vražedkyně) Tchajwance Chou Siao-siena.

Zájem byl jinak i o tvorbu Kanaďana Denise Villeneuvea, který se rozhodl vyzkoušet nervy diváků thrillerem Sicario o válce mezi mexickými drogovými kartely, a Francouze Jacquesa Audiarda, jenž vsadil na drama Dheepan z prostředí azylantů a imigrantských ghett.

Jako poslední snímek v soutěži se bude dnes promítat adaptace Shakespearova Macbetha australského režiséra Justina Kurzela s Michaelem Fassbenderem a Marion Cotillardovou v hlavních rolích.

Jednoznačným zklamáním na letošním festivalu byl například počin Love (Láska) Francouze Gaspara Noého, který v nejednom divákovi vzbuzoval naděje na nevšední zážitek milostných záběrů v trojrozměrném vydání. Dílo se ale setkalo s ostrou kritikou médií, podle níž všední pornografii nesahá po kotníky ani úrovní dialogu.

Pozornost v Cannes jinak vzbudila skutečnost, že velká část snímků je v angličtině, a to i od režisérů, kteří se doposud drželi svých rodných jazyků. U Sorrentina jde v tomto případě už o druhé dílo. Shakespearův jazyk také poprvé využila čtyři další velká jména světové kinematografie - Nor Joachim Trier, Ital Matteo Garrone, Řek Jorgos Lanthimos a Mexičan Michel Franco. A stejnou cestou šel i Villeneuve, který přitom byl za svůj předchozí francouzsky mluvený snímek Požáry nominován na Oscara.

Břímě zodpovědnosti za výběr vítěze nese hlavní porota, jíž předsedají poprvé současně dva filmoví tvůrci, američtí bratři Joel a Ethan Coenové. Silné ženské zastoupení v ní zajišťují herečky Sophie Marceauová, Sienna Millerová či Rossy de Palma nebo malijská zpěvačka Rokia Traoréová.

Mimo soutěž se představila v Cannes například novinka Woodyho Allena s názvem Irrational Man nebo dokument Asifa Kapadii o zesnulé soulové zpěvačce Amy Winehouseové. Čestnou Zlatou palmu za přínos světové kinematografii je letos přisouzena francouzské režisérce Agnès Vardaové.

Česká tvorba do hlavních soutěžních sekcí opět nepronikla, díky tvorbě studentů FAMU ale má Česko na festivalu přesto zastoupení. Krátký film Retriever režiséra Tomáše Kleina, který film tvořil v autorské dvojici s Tomášem Mertou, se promítal v sekci Cinéfondation. V rámci projektu L’Atelier získal jako vůbec první český snímek podporu film Out Györgyho Kristófa a Tomáše Kleina, který si vyhlédli producenti a podpoří jeho dokončení a uvedení do distribuce.

Festival v Cannes si i letos dopřál miniskandál v podobě kontroverze kvůli přísným pravidlům ohledně oblečení, které mají mít na sobě hosté přicházející na světové premiéry. Pořadatelé totiž zabránili tomu, aby se na premiéru jednoho z filmů dostaly divačky, které nebyly obuté do střevíců s vysokými podpatky. Pořadatelé tak potvrdili, že nehodlají slevit z nepsaného pravidla, že muži musejí mít na sobě smoking s motýlkem a černé boty a ženy šaty s lodičkami.