V českých rukách skončila v posledních letech například skupina Mall Group, kterou vlastní skupina PPF, Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem a investiční skupina Rockaway. Skupina e-shopů očekává za loňský rok obrat kolem 18 miliard korun. Křetínského a Tkáčova společnost EP Global Commerce (EPGC) oznámila, že vstupuje do německého vlastníka velkoobchodů Makro, kde získá 7,3 procenta kmenových akcií a opci na dalších 15,2 procenta. Vedle toho jedná s akcionářem Ceconomy o prodeji dalšího desetiprocentního podílu v řetězci. Další česká firma, zlínská HP Tronic, která loni ovládla prodejny Datart, dosáhla v roce 2017 obratu 15 miliard Kč.

"Podle mě nastal po pětadvaceti letech čas na to, aby české subjekty vstupovaly do velkých obchodních řetězců. Myslím, že Češi mají aktuálně dost kapitálu," říká podnikatel Tomáš Čupr, který v minulosti zakládal Slevomat a dnes spoluvlastní e-shop Rohlik.cz. Ten letos očekává tržby již 2,5 miliardy korun, příští rok je chce zdvojnásobit. Čupr slibuje, že Rohlik.cz bude brzy plnohodnotnou protiváhou velkým obchodním řetězcům.

Řada českých obchodníků rychle roste i bez akvizic a získává podíl na trhu. Největšímu českému e-shopu Alza.cz vzrostly v prvním pololetí tržby o 20 procent, trh s technických spotřebním zbožím přidal podle GfK jen 6,8 procenta. "Druhá polovina roku bude pro e-commerce ještě zajímavější," uvedl ředitel rozvoje obchodu Jaromír Řánek. Pokud Alza udrží tempo růstu z první poloviny roku, přesáhnou její letošní tržby 25 miliard korun a český e-shop se tak dostane do první desítky největších obchodníků v ČR.

Tuzemský internetový obchod se významně posouvá do českých investorských rukou a trend bude prý ještě pokračovat. Nahrává tomu několik faktorů. "Předně v době ekonomické konjunktury má většina velkých subjektů dostatek volných peněz, které chce rozumně investovat. Dále platí, že mnoho internetových projektů přeroste své původní majitele či zakladatele, takže spojení s většími a zkušenějšími partnery dává smysl a je navíc strategické pro další rozvoj," uvedl šéf společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Německé řetězce stále dominují především trhu rychloobrátkového zboží. Ve 30 největších řetězcích s převahou rychloobrátkového zboží, které celkem vytvořily v roce 2016 roční tržby 392 miliard korun, ovládali němečtí majitelé 39,8 procenta. Na tuzemské firmy připadlo 23,1 procenta, nizozemští vlastníci ovládali 18,1 procenta. Vyplynulo to z dřívější analýzy společnosti Bisnode.

Do první pětky obchodníků podle tržeb patří v ČR Kaufland, Ahold, Tesco, Lidl a Penny. Podle odborníka pro oblast spotřebního zboží a maloobchodu Radka Drába z PwC Strategy se ale vlastnické změny u těch největších potravinářských řetězců v ČR nedají očekávat.

Mezi největší obchodníky s českým kapitálem patří Geco, která provozuje mimo jiné síť prodejen s tabákovými výrobky, s obratem 34,3 miliardy Kč. Jinak obchodní společnosti s českými vlastníky na žebříčku TOP 30 figurují spíše v druhé části žebříčku. Patří k nim mj. JIP východočeská, JAS ČR, Maloobchodní síť Hruška, Peal, Solvent ČR (drogerie Teta), Rosa market (Potraviny ENAPO), COOP družstvo H.Brod, Jednota s.d. České Budějovice, Flosman či družstva CBA.