„Na projektu mi nepřijde nic pro ženy ponižujícího. Naopak. Cílem je říci, že když jede žena například do práce na kole, je to stejně normální, jako když jede muž,“ řekl pro Blesk.cz Dolínek.

Ne všichni projekt vnímají právě pozitivně. Tvrdě ho zkritizovala například zastupitelka Prahy 2 Alexandra Udženija (ODS). „Tento oficiální tisk Rady je urážka pro všechny normálně uvažující ženy. Žádám všechny oranžovo-zelené sociální inženýry a aktivisty, aby se mi přestali plést do života a vyhazovali veřejné peníze na to, aby neustále někoho rádoby ‚školili'. Vaše ‚nenásilné školení' je pouze vnucování vaší zvrhlé ideologie, která nemá za účel nic jiného, než organizovat lidem život!,“ uvedla na svém profilu na sociální síti.  

Pro představu citovala i část materiálu k projednávanému návrhu: „Ženy se začnou cítit jistější v jízdě, pokud se jim podaří nabýt zkušenosti. To se podaří nejlépe tak, že začnou jezdit s někým zkušenějším, kdo bude z počátku figurovat jako vzor, od kterého se můžou naučit, jak jezdit a jak se chovat v některých situacích.“

Celá osvěta má podle ní přijít na necelý milion korun.

Ošklivé, vystrašené?

Dolínek si ale za návrhem stojí. „Z výsledků průzkumu vyplývá, že i když ženy provozuji rekreační cyklistiku stejně jako muži, při využívaní kola jako dopravního prostředku je jejich podíl významné nižší. V Praze je to v porovnání s dalšími evropskými městy velmi výrazné,“ popsal Dolínek.

Odborníci podle něj za hlavní důvod označují psychologickou bariéru. Ta prý souvisí s pocitem nedostatečné bezpečnosti, ale rovněž dalšími hledisky, jako jsou požadavky na vzhled, hygienu v práci a podobně. „Cílem projektu je odbourat tyto bariéry a ženy motivovat, aby začaly kolo vice využívat,“ upřesnil náměstek primátorky.

Praha si zaměření zvolila sama

Celý projekt je součástí mezinárodní kampaně, která je finančně podpořená Evropskou unií. Vede ho vídeňská University of Natural Resources and Life Sciences, jeho cílem je snížit negativní dopady způsobené automobilovou dopravou ve městě.  

Praha do projektu SWITCH podala přihlášku již v březnu. Je ale třeba zdůraznit, že původní organizátoři nechali tuzemsku v realizaci volné ruce. Zaměření primárně na ženy si tak zástupci hlavního města vybrali sami. Původně se měla kampaň jmenovat „Ženy na kole“, tento týden byl název změněn na „Kolo součást života“. 

Fotogalerie
4 fotografie