Pobyt v lázních a odpovědi na nejčastější otázky, které řešíte

 (Autor: Freepik)
26. března 2025
00:00
Prezentace klienta: Toto není redakční text. Redakce Blesku nezodpovídá za jeho obsah

Doporučuje vám lékař pobyt v lázních, ale netušíte, co všechno si budete muset obstarat? Jedná se tzv. o příspěvkové lázně, nebo o lázně na pojišťovnu? Jaký je mezi nimi rozdíl? A jak postupovat, pokud v těch, kam jste se chtěli jet léčit, nemají volné místo? Se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou se v lázeňské problematice snadno zorientujete.

Aby vám mohla zdravotní pojišťovna schválit pobyt v lázních, musí vám nejprve ošetřující lékař návrh na lázeňskou léčebně rehabilitační péči napsat, a to na základě posouzení vašeho aktuálního zdravotního stavu a zhodnocení přínosů a rizik lázeňské péče.

Ošetřujícím lékařem může být v tomto případě buď váš praktický lékař, nebo specialista (např. ortoped, neurolog, onkolog), který vás má v péči kvůli danému onemocnění, nebo také ošetřující lékař při hospitalizaci v nemocnici (např. při operativním zákroku).

Vyplněný návrh následně lékař pošle ke schválení zdravotní pojišťovně, v případě Všeobecné zdravotní pojišťovny na příslušné regionální pracoviště VZP. Podmínky úhrady lázní pro děti a dospělé jsou stejné pro všechny zdravotní pojišťovny (vždy musí jít o nezbytnou součást léčebného procesu).

Jak hodnotí zdravotní pojišťovna návrh na lázně?

Zdravotní pojišťovna posuzuje návrh na úhradu lázeňské péče podle zákona o veřejném zdravotním pojištění. Zde jsou specifikovány nemoci a stavy (tzv. indikace), kdy je možné lázeňskou péči uhradit z veřejného zdravotního pojištění. V zákoně je také přesně uvedena délka léčebného pobytu, možnost jeho prodloužení, možnost opakování lázeňské léčby a jeho intervaly.

Za jak dlouho pojišťovna návrh schválí?

Zdravotní pojišťovna se k návrhu na lázeňskou péči vyjádří do 30 dnů od jeho obdržení. U komplikovanějších případů může být lhůta prodloužena na 60 dnů.

Kdy se jedná o lázně komplexní a kdy o příspěvkové lázně? Je mezi nimi rozdíl?

Komplexní lázeňská péče je plně hrazená zdravotní pojišťovnou. Délka lázeňského pobytu je 21 nebo 28 dní a probíhá v režimu pracovní neschopnosti. V tomto případě má pacient plně hrazené veškeré procedury předepsané lékařem, ubytování i stravu. Připlatit si může za nadstandardní služby (třeba jednolůžkový pokoj), pokud o to bude mít sám zájem. 

Příspěvkový lázeňský pobyt trvá zpravidla 21 dní. Zdravotní pojišťovna klientovi uhradí veškeré předepsané procedury, vstupní a výstupní prohlídku lékařem. Ubytování a stravu, případně i další poplatky (např. místní poplatky) si už hradí pacient sám. Léčba v tomto případě probíhá v rámci dovolené.

Návrh na lázeňskou péči je schválený – co bude dál? Následný postup se liší právě podle toho, zda se jedná o lázeňskou péči tzv. komplexní, nebo o příspěvkovou:

Komplexní lázeňská péče

Schválený návrh na komplexní lázně zasílá příslušné regionální pracoviště VZP přímo do lázeňského zařízení uvedeného v návrhu na prvním místě. Pokud tyto lázně mají volný termín, vyrozumí pacienta zasláním tzv. „předvolání“ nejpozději do 5 dnů přede dnem určeného nástupu k lázeňskému léčení.

Lázně současně pacienta informují o průběhu lázeňského léčení – kde se bude v lázních hlásit, co je třeba mít s sebou, připojí také informace o možnostech nadstandardních služeb s výší úhrady. Pacienti si mimo jiné musí vzít s sebou na celou délku lázeňského léčení léky, které trvale užívají.

V případě, že lázně uvedené v návrhu na prvním místě pořadí nemají k dispozici lůžko v časovém rozmezí daném platností návrhu, jsou povinny celý návrh odeslat do lázeňského zařízení uvedeného na místě druhém – a tak dále až po lázeňské zařízení uvedené jako poslední v pořadí. Pokud by ani lázně uvedené jako poslední v pořadí neměly volné lůžko pro pacienta, mají povinnost odeslat návrh zpět na vysílající regionální pracoviště VZP, které danou situaci bude řešit.

Příspěvková lázeňská péče – výběr lázní

U příspěvkových lázní zasílá zpravidla příslušná regionální pobočka VZP schválený návrh přímo pacientovi, a to rovnou spolu se seznamem lázní, z nichž si pacient vybírá lázeňské zařízení sám. Následně si také s vybraným lázeňským zařízením sám domlouvá termín nástupu. U příspěvkové lázeňské péče je stanoven termín nástupu léčení nejpozději do šesti měsíců ode dne schválení návrhu zdravotní pojišťovnou.

Lázně mi byly zamítnuty. Je možnost nějakého odvolání?

Pokud zdravotní pojišťovna návrh na lázeňskou péči neschválí, odesílá pojištěnci a ošetřujícímu lékaři rozhodnutí se zdůvodněním zamítnutí návrhu. Proti rozhodnutí je možné se odvolat do 15 dnů od jeho doručení. Podat jej může i pojištěnec.

Podrobnější informace k lázeňské péči naleznete na webu VZP. Zde také je k dispozici seznam smluvních lázeňských zařízení

VZP ČR je s více než 6,1 miliony klientů největší zdravotní pojišťovnou v České republice, na jejichž zdravotní péči letos vynaloží téměř 309 miliard korun. Každému hradí i tu nejnákladnější a nejmodernější péči bez rozdílu věku. Z fondu prevence, v němž má vyčleněných 2,13 mld. Kč, je pak připravena přispět na vybrané aktivity všem svým klientům, kteří o své zdraví pečují.