Odmítnutí REKLAMACE
Zpět
na
Paní Jana měla problém s reklamací kabelky. ,,Kabelku jsem koupila ve slevě v jednom obchodě v centru Prahy. Moc se mi líbila, ale už po dvou dnech se mi u ní zničil zip. Měla jsem doklad o koupi a když jsem chtěla kabelku v obchodě reklamovat, bylo mi řečeno, že na zlevněné zboží není možné reklamaci uplatnit. Prodavačka moje protesty ignorovala a dokonce mi odmítla zavolat vedoucí prodejny. Po chvíli marného dohadování jsem zoufalý boj vzdala a z prodejny odešla s nepořízenou." Zákaznice se velice zlobí, domnívá se, že v prodejně postupovali v rozporu s platnými právními normami. Je to tak? Měl na takový postup prodejce právo? ,,Jak konkrétně jsem se měla bránit?" ptá se nespokojená zákaznice. Předseda Sdružení českých spotřebitelů ing. Ladislav Dupal je na její straně. ,,Prodej zlevněného zboží například z důvodu sezónního výprodeje není v žádném případě oprávněným důvodem ke zkrácení záruční doby, nebo dokonce k odejmutí práva spotřebitele uplatnit reklamaci," říká. Občanský zákoník podle jeho slov jednoznačně stanovuje záruční dobu pro nepotravinářské zboží nejméně na dobu 24 měsíců. ,,Tato záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. U zlevněných věcí se nevztahuje na ty vady, pro které byla nižší cena zboží sjednána," upřesňuje předseda Sdružení českých spotřebitelů.Při reklamaci je vždycky nutné mít u sebe doklad o zakoupení věci, na kterém musí být uvedené potřebné náležitosti (zejména název a sídlo firmy, ale také pobočky, kde bylo zboží zakoupeno. Sídlo firmy totiž může být nedosažitelně vzdálené. Samozřejmě na dokladu musí být uvedeno i datum zakoupení věci).A jak se tedy měla paní Jana konkrétně bránit?,,V normálním případě by se měl spotřebitel obrátit na pracovníka pověřeného vyřizováním reklamací nebo na vedoucího prodejny. U nich může stížnost uplatnit. Jestliže paní Jana s tímto požadavkem neuspěla, mohla oslovit některou ze spotřebitelských organizací (jejich seznam najdete na www.mpo.cz). Ta může s prodejcem záležitost projednat a snažit se dosáhnout nápravy, případně může případ medializovat. Dále může taková organizace podat na prodejce žalobu s ohledem na kolektivní porušování práv spotřebitele. Další možností spotřebitele je obrátit se na příslušný inspektorát České obchodní inspekce (www.coi. cz), a to v souvislosti s porušením zákona o ochraně spotřebitele. Postup prodejce byl vůči paní Janě ve smyslu uvedeného zákona diskriminační," míníing. Ladislav Dupal ze Sdružení českých spotřebitelů.