Poslední roky fiakry fungovaly formálně mimo tržní řád a dostávaly pokuty od živnostenského odboru magistrátu. „Výpověď historické smlouvy z roku 1994 je formálním ukončením provozu fiakrů, které jsme z tržního řádu vyřadili už od 1. ledna 2023,“ uvedl radní hl. m. Prahy pro majetek, transparentnost a legislativu Adam Zábranský. Podle něj odborníci dlouhodobě upozorňují, že tahání kočárů v centru města je pro koně náročné – horký asfalt, hluk, smog a kontakt s automobilovou dopravou představují riziko.
Náměstek primátora pro oblast kultury a péče o zvířata Jiří Pospíšil dodává: „Rozhodnutí vypovědět smlouvu vnímám jako logické završení dlouhodobé snahy města o zodpovědný přístup k ochraně zvířat. Je to jasný signál, že Praha chce jít moderní evropskou cestou a důsledně respektovat dobré životní podmínky zvířat.“
Vraha pustili z Bohnic na vycházku: Lidé zuří, politici chtějí změnu. Nezbytný test, hájí se nemocnice

Výpověď smlouvy v pondělí kritizoval opoziční zastupitel a šéf pražské buňky ANO Ondřej Prokop, podle kterého znamená faktický konec více než stoleté tradice fiakrů v Praze. „Fiakristé přitom opakovaně nabízeli městu dialog i ochotu ke kompromisům. Pražské fiakry jsou součástí identity města a zákaz této tradice není řešení. Je to rezignace na úctu k historii a k tomu, co dělá Prahu jedinečnou,“ uvedl.
Co na to fiakristé?
Fiakristé s rozhodnutím nesouhlasí a tvrdí, že jejich koně netrpí. Mají výběh, speciální péči i pravidelný odpočinek. „Máme čtyři koně, jezdí jeden pár denně, další druhý den a třetí den odpočívají,“ popsala kočí a majitelka koní Gabriela Krylová. Koně pracují maximálně šest hodin denně, nikoli dvanáct, jak se často tvrdí. Podle ní je to »stokrát opakovaná lež, která se stává pravdou«.
Vedoucí Cechu fiakristů Josef Kočovský doplnil: „V Praze je o koně nejlépe postaráno z celé Evropy. Všude jinde jezdí čtrnáct hodin, u nás maximálně šest.“ Podle fiakristů je problém i v tom, že politici často neznají skutečný provoz. „Na koně se nikdy nepřišli podívat,“ říká Krylová. Fiakristé také zjistili, že na místě stanoviště mají vzniknout prostory pro řecká auta, a obávají se, že skutečným důvodem je politické rozhodnutí. Zdůrazňují, že jejich koně využívají ortopedické podkovy Olow step a Duplo, které změkčují chůzi po dlažbě. Dále mají pravidelnou veterinární kontrolu a vlastní hydrant na napájení. „Kůň má regulaci těla, ví, kdy pít a kdy odpočívat,“ říká Krylová.
Patří k historii
Podle fiakristů by Praha neměla přicházet o jednu ze svých tradic. „Není to jen pro turisty, ale i pro Čechy, kteří přivádějí děti. Je to zážitek, který si lidé pamatují i po letech,“ říká Krylová. Kočovský doplňuje: „Koně tu byli vždy, přerušení bylo jen za komunismu. Od devadesátek znovu jezdíme a kočáry k historii Prahy patří.“
Fiakristé připomínají i silný vztah mezi jezdcem a zvířetem. „Koně jsou citově napojené na nás. Nikdy bych je nepředala někomu, kdo je nezná. Každý kůň má své potřeby a charakter, jen my víme, jak s nimi zacházet,“ řekla Krylová s tím, že by nevyužila nabídku Hlasu zvířat, který je podle jeho místo předsedy Roberta Plicky, připraven koně odkoupit. „Koně jsou můj život, nikdy v životě se jich nevzdám,“ uzavřela.