Důvodem plánovaného zákazu elektrokoloběžek je jejich dlouholetá kritika ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy. Kritikům se nelíbí zejména to, že lidé nechávají elektrokoloběžky na místech, kde překáží, a jezdí na nich po chodnících a ohrožuji chodce.

Podle Lucie Krahulcové z Lime by tyto problémy mohla vyřešit smlouva o využívání veřejného prostoru. „Nadále budeme se zástupci města jednat o podmínkách smlouvy mezi TSK (Technickou správou komunikací) a provozovateli bikesharingu, která by po letech nastavila jednotná pravidla,“ uvedla. Lime chce podle ní dál řešit problémy s parkováním a vzdělávat uživatele o bezpečné jízdě a parkování.

Také Bolt je podle mluvčího Jana Huka připraven jednat s vedením města o nastavení limitů pro počty strojů, určení zón s omezením rychlosti nebo zón zcela bez provozu a o podpoře bezpečnost. „Jsme přesvědčeni, že právě chytrá regulace a vymáhání pravidel jsou cestou, jak zlepšit kvalitu života ve městě,“ řekl Huk.

Zákaz sdílených koloběžek by podle obou společnosti negativně dopadl zejména na Pražany, kteří je využívají k dopravě. „Více než polovinu našich jezdců tvoří Pražané, kteří budou mít nyní omezenou volbu, když budou chtít využít bikesharing,“ dodala Krahulcová. Podle Lime se magistrát zaměřuje jen na problémy centra a neřeší zájem Pražanů o službu. Proto chce firma zavést aktivní sdílení dat s městem.

Pravidla regulace

Systém regulace sdílených dopravních prostředků připravuje město od loňska a má být založen na smlouvách mezi městskou TSK a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jen na určených prostranstvím. Elektrokoloběžky na nich nebudou moci parkovat, čímž se fakticky znemožní jejich poskytování, a TSK je v případě neoprávněného parkování bude odstraňovat.

Primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) materiál v červnu předložil radě, kde ho však nepodpořili zástupci Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) a STAN. Minulý týden zastupitelé uložili radě za úkol rozhodnout o zavedení systému regulace do pondělí 13. října.

Fotogalerie
9 fotografií