Vytvoření prostoru s dřevěnou vestavbou na křižovatce ulic Sokolovská a Prvního pluku vyšlo podle radního Adama Zábranského (Piráti) na zhruba osm milionů korun, z čehož polovinu stály různé přípojky a další infrastruktura, kterou měla na starosti městské Technická správa komunikací (TSK). Monitoring provozu při dvouletém testovacím provozu bude mít na starosti odborný tým z Kloknerova ústavu a Fakulty stavební ČVUT v Praze.

Prostor bude podle Zábranského sloužit jak pro zpoplatněné komerční akce, tak pro sousedské spolky, městské firmy či kulturní akce. O pronájmem se může u TCP přihlásit každý. „Hodně bude záležet na zájmu, TCP je otevřeno spolupráci s kýmkoliv a bude se snažit dělat program i tak, abychom viděli, co ten prostor vlastně snese," řekl radní. Dodal, že v dalších dvou letech se budou testovat limity technického řešení a vliv na památkově chráněný viadukt, což byla i podmínka památkářů a Správy železnic (SŽ).

Radní dodal, že v budoucnu po zasklení všech oblouků by z nich mělo město 40 procent komerčně pronajímat například kavárnám či obchůdkům, 40 procent má mít kulturní využití a zbylých 20 procent bude určeno ke krátkodobým pronájmům například mladým inovativním firmám.

Náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) doplnil, že oblast čeká další rozvoj zejména v souvislosti s plány magistrátu s nedalekou budovou karlínských kasáren nebo developerskými záměry společnosti Penta v okolí Florence. "Celé území se v horizontu deseti až 15 let postupně promění v živoucí městskou čtvrť s kvalitní architekturou a městskými i státními projekty, jako je například budoucí železniční uzel Praha," uvedl. Zábranský dodal, že v plánu je i zkultivovat veřejná prostranství v okolí viaduktu. „Nyní fungují jako taková živelná parkoviště, ale do budoucna by tomu tak být nemělo," vysvětlil.

„Je to takové moje dítě. Jsme moc spokojení a jsme moc rádi, že se nám povedlo domluvit, že se zde budou odehrávat různé společenské aktivity. Cílem je nyní testovat, o co je zájem a co by zde mohlo být. V tuto chvíli je prostor pro nekomerční aktivity k dispozici zdarma. To je to, co jsme chtěli, aby to místo, které leželo ladem a nikoho nezajímalo, bylo dostupné místním obyvatelům,“ řekla Blesku architektka Yvette Vašourková, která stála u vzniku celého projektu. S nápadem přišla už v roce 2012, kdy pro místní připravila akci Léto pod viaduktem. Pražané si tehdy trávení volného času pod oblouky Negrelliho viaduktu zkusili poprvé.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisi Negrellim. Instalace skel navazuje na kompletní rekonstrukci viaduktu z let 2017 až 2020, která vyšla téměř na dvě miliardy korun.