Nevidomý muž spadl do kolejiště metra ve stanici Křižíkova 8. srpna a zůstal nehybně ležet. Jak ukazují kamerové záznamy, pád vidělo několik lidí, kteří k místu přiběhli. Muž se ovšem nehýbal a nebylo ho možné vytáhnout ven, aniž by někdo vstoupil do kolejiště a ohrozil tak ještě sebe. „I přestože lidé začali volat na linku tísňového volání, bohužel nikdo nezmáčkl tlačítko pro nouzové zastavení vlaku, které by soupravu metra dokázalo zastavit. Muž bohužel po příjezdu metra utrpěl velmi vážná poranění, kterým na místě podlehl. Policisté na místě zajistili kamerové záznamy, z nichž je zcela zřejmé, že muž spadl do kolejiště nešťastnou náhodou,“ popsala Blesku policejní mluvčí Eva Kropáčová.

Video
Video se připravuje ...

Slepec spadl do kolejiště metra ve stanici Křižíkova. Policie ČR

Policisté i Dopravní podnik hlavního města Prahy při té příležitosti upozornili na existenci takových tlačítek. „Tlačítko nouzové zastavení vlaku najdeme v každé stanici u příslušné koleje zhruba na začátku a na konci nástupiště podle stavebního uzpůsobení stanice. Pokud je stlačeno, ovlivní vlakový zabezpečovač a vlak by měl zastavit před stanicí,“ popsal Eduard Votava, vedoucí odboru Technologie dopravy s tím, že pokud někdo spadne do kolejiště, je třeba tlačítko zmáčknout hned. 

Vlak totiž jede traťovou rychlostí 70 až 80 km/h, když vjíždí do stanice, má rychlost 55 až 60 km/h a je třeba počítat s brzdnou dráhou. Záleží ovšem na řadě faktorů. „Brzdná dráha závisí na sklonových poměrech – zda se do stanice vjíždí z klesání, stoupání či z roviny, záleží na typu soupravy a také na obsazenosti soupravy. Můžeme říci, že při rychlosti 50 km/h je brzdná dráha kolem 100 metrů, spíš přes 100 metrů,“ doplnil vedoucí jednotky Provoz Metro Josef Jeníček.

Statistiky: Počet lidí, kteří se dostali do kolejiště metra v Praze.
Autor: DPP

Když je tlačítko stlačeno a vlak zastaví v bezpečné vzdálenosti před stanicí, zaměstnanci pak zkontrolují, jestli se v kolejišti někdo nachází a co se stalo. Pak to ohlásí vlakovému dispečerovi, který - pokud je vše v pořádku - dá souhlas k anulaci tlačítka. To se znovu uvede do pohotovostního stavu a souprava může odjet. DPP zároveň upozorňuje, že zneužití tlačítka je trestné - má se mačkat v případě pádu člověka do kolejiště, ne pokud tam cestujícím spadne kabelka nebo mobil. Votava dodává, že tlačítko se má zmáčknout i v případě, kdy je vlak ve stanici a někdo spadne mezi vagony, což se taky může stát - vlak pak ze stanice neodjede. 

Do kolejiště spadl i opilec

Kropáčová také upozornila, že v uplynulém týdnu řešili kromě tragického případu slepce také další incident, kdy muž spadl do kolejiště metra, tentokrát ve stanici Jiřího z Poděbrad. Cizinec se po pádu zvedl a lidé na nástupišti mu pomohli se dostat zpět nahoru. „Neutrpěl žádná vážná poranění a policisté po příjezdu na místo zjistili, že je pod vlivem alkoholu, naměřili mu více než čtyři promile,“ uvedla mluvčí. Šokující ovšem je, že se mu to nestalo poprvé - do kolejiště spadl už před dvěma lety, kdy utrpěl poranění, i tehdy byl pod vlivem alkoholu. Policisté mu naměřili dvě promile.

Statistiky: Počet lidí, kteří se dostali do kolejiště metra v Praze.
Autor: DPP

Zatím 105 případů

Jak ukazují statistiky Dopravního podniku Praha, případy, kdy člověk skončí v kolejišti, jsou poměrně časté. Za prvních sedm měsíců letoška se stalo celkem 105 podobných případů, loni to bylo za stejné období 85. „Dominují neoprávněné vstupy, pády jsou nešťastné náhody, zatímco střety jsou ze strany cestujících záměrné a v naprosté většině končí smrtí,“ vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.

Fotogalerie
21 fotografií