Nádraží Vyšehrad je už mnoho let v dezolátním stavu, v posledních letech dokonce jeho špatná statika a odpadávající kusy zdiva začala ohrožovat jak chodce, tak kolem projíždějící auta. I proto Praha 2 ve spolupráci s Technickou správou komunikací (TSK) instalovaly kolem budovy zábrany, aby nedošlo k neštěstí.

Současný majitel společnost Miquelira Limited se sídlem na Kypru, zanedbává péči o budovu a navíc s českými úřady prakticky nekomunikuje. Vše tak nasvědčuje tomu, že vlastník se snaží docílit toho, že budova bude natolik poškozená, že nezbyde nic jiného než ji strhnout, čímž by vlastník získal velice lukrativní pozemky. Praha se snaží tomuto definitivnímu scénáři zabránit, i když se jí to příliš úspěšně nedaří.

Pokutu majitel nezaplatil

Pro nedostatečnou správu majetku udělil v březnu letošního roku Odbor památkové péče firmě Miquelira Limited pokutu ve výši 1,2 milionu korun. Pokuta už měla být dávno uhrazena, majitel si s tím ale příliš hlavu neláme. „V březnu 2023 uložil (OPP) vlastníkovi pokutu ve výši 1,2 milionu korun, rozhodnutí nabylo právní moci, ale protože ji vlastník nezaplatil, OPP věc předal odboru daní, poplatků a cen, aby zajistil výkon rozhodnutí,“ uvedl radní pro majetek Adam Zábranský (Piráti).

Konkrétní podrobnosti k řízení mluvčí magistrátu Vít Hofman s ohledem na to, že probíhá neveřejně, sdělit nechce. Potvrdil ale, že pokuta stále zaplacena nebyla a to ani její část. „V případě, že majitel pokutu neuhradí, lze ji vymáhat exekučně,“ doplnil radní Zábranský.

Není to první pokuta, kterou společnost dostala. „Vlastník v minulosti dostal pokuty ve výši stovek tisíc korun a to především za neumožnění zpřístupnění památky, některé za porušování povinností v oblasti péče o památku,“ vysvětluje radní pro majetek.

Dojde k vyvlastnění?

Vlastníci historické budovy nádraží Vyšehrad se už několikrát změnili. I proto je pro Prahu tak nesmírně složité začít s procesem vyvlastnění. „Objekt v minulosti vlastnila společnost RailCity Vyšehrad, jíž zase nepřímo vlastní již zmíněná Miquelira Limited. Loni ale budova přešla do přímého vlastnictví firmy na Kypru. Před vyvlastněním musejí být (neúspěšně) vyzkoušeny všechny jiné zákonné nástroje k ochraně kulturní památky,“ vysvětlil radní.

„Budu se snažit, abychom podmínky pro vyvlastnění naplnili, nicméně doufám, že se nový vlastník vzpamatuje a začne o tuto kulturní památku sám pečovat, jak mu zákon ukládá,“ uzavřel.

Video
Video se připravuje ...

Aktuální stav bývalého nádraží Vyšehrad k začátku roku 2020. O nádražní budovu vyjádřilo zájem hlavní město, které zvažuje, zda by do něj po nákladné rekonstrukci a dostavbě neumístilo Slovanskou epopej Alfonse Muchy. David Zima

 

Fotogalerie
81 fotografií