Celý čtvrtek a pátek řádí mezi prvním a třetím kilometrem traťového úseku Hostivař – Malešice stroj jako z Hvězdných válek. Souprava RUS 1000 S i s vozy pro logistiku měří úctyhodných 900 metrů. Samotná „mašina“ zabírá 278 metrů a váží 674 tun. V Česku se předvádí teprve podruhé - loni v říjnu se podílela na rekonstrukci kolejí zkušebního okruhu ve Velimi. Nasazuje se tam, kde je potřeba minimalizovat čas výluky či zachovat nepřetržitý provoz.

Tři práce najednou

„Stroj zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu a za hodinu pročistit až 1000 m3 štěrku. Jeho potenciál je mimořádný,“ pochvaluje si Lukáš Vostrý, ředitel závodu Stroje a mechanizace Swietelsky Rail CZ. V jednom průjezdu zvládá tři komplexní činnosti - čištění štěrkového lože, obnovu kolejového roštu a podbití trati. Trať je tak hned sjízdná maximální rychlostí 60 km/hod.

V úseku dlouhém 2140 metrů vymění pražce, kolejnice i kolejové lože. Po jeho odjezdu bude ještě následovat doplnění kolejového lože, směrová a výšková úprava koleje, svařování a zřízení bezstykové koleje i úprava stezek.

Údržbu kolejí při nepřetržité výluce vypsalo Oblastní ředitelství Správy železnic Praha. Úsek navazuje na dokončovanou optimalizaci metropolitní železnice ze stanice v Hostivaři až po Hlavní nádraží, kde vzniká železniční čtyřkolejná „dálnice“.

Zakázka za miliony

„Šlo o standardní veřejnou zakázku, v níž firma Swietelsky Rail CZ uspěla právě díky této mimořádně produktivní technologii,“ informuje Blesk mluvčí společnosti, která práce provádí, Zdeněk Zuntych. Cena celé zakázky je 34 milionů korun. Když se v roce 2006 objevila strojní technologie RU 800 S, mluvilo se o revoluci ve strojní rekonstrukci kolejí. Stroj zvládl dvě činnosti najednou. RUS 1000 S ho strčil do kapsy, zvládne totiž tři operace najednou.

Stroj za všechny prachy

Roli na cenu provozu stroje za hodinu hraje vzdálenost. „Složí-li se tři standardní stroje, jsme třikrát rychlejší, protože vše se dělá v jednom kroku. Cena technologie je konkurenční, byť za třikrát tak rychlejší výkon oproti běžně dostupným technologiím,“ sděluje Zdeněk Zuntych. Cena samotné „mašiny“ šplhá k desítkám milionů eur, tedy stamilionům korun, v jistém smyslu je však podle mluvčího nevyčíslitelná, protože „se v ní koncentrují originální technologie spolu s mnohaletým vlastním vývojem“.

Video
Video se připravuje ...

Modeláři ze Lhoty na Opavsku postavili obří model železnici propracovaný do nejmenšího detailu. Karel Janeček

Fotogalerie
15 fotografií