Elegantní a šarmantní architekt Jean Pierre Carniaux má rozesetá díla po celém světě. Nejčastěji můžete na jeho stavby narazit v Tokiu, Paříži nebo v New Yorku. Jeho nejslavnějšími a nejnavštěvovanějšími budovami jsou pravděpodobně Terminály 1 a 2 na letišti v Barceloně. Odborníci zase vychvalují oceňované Národní divadlo Katalánska, které kombinuje monumentální antický styl se sklem.
Petice nepomohla! Na Petříně začali stavět „záchodky pro turisty“. Pokáceli kvůli tomu stromy, rozčilují se…

Do hlavního města Česka zavítal Carniaux již poněkolikáté, ale v září tentokrát jako host Summitu rozvoje a architektury, kde se s ním po celou dobu vítali staří známí. V Česku totiž silně zapustil kořeny: „Architektura je hlavně o lidech. Vždycky se snažím poznat kulturu a její lidi, pro něž navrhuji své stavby,“ prozrazuje důvod, proč má v Česku dobré konexe.
Moderní Karlín
Pro tuzemskou kulturu a architekturu má navíc slabost: „Praha je perla. Moc se mi líbí Pražský hrad, Karlův most, kubistické stavby, i když jsou dnes zavalené turisty,“ prozrazuje Carniaux a dodává, že má rád i českou tvořivou povahu. Kdy poprvé navštívil Prahu, si nepamatuje, ale jakmile se dostaneme k tématu Karlín, živě popisuje, jak to tam vypadalo.
„V devadesátých letech zde stály ještě průmyslové budovy. Čtvrť se pomalu rozvíjela a pozůstatky průmyslu mizely. Nechtěl jsem tento genius loci zničit. Snažil jsem se, aby si čtvrť uchovala svůj ráz, ale zároveň vypadala moderně“ říká architekt. Jako první zde navrhl Corso v roce 2000, které si ponechalo svoji fasádu, ale obohatil jej o moderní skleněnou část. Brzy k němu přibylo Court Corso, Corso II, Forum Karlín nebo upravený interiér vydavatelství Economia.
Stavby jsou pro lidi
Dnes oceňuje, jak se Karlín proměnil v moderní čtvrť a po summitu se tam chystal vyrazit, aby viděl, jak jeho budovy komunikují s další novou zástavbou. „Zajímá mě, co je nového v Karlíně, ale nedělám to běžně, že bych se na místa vracel. Když je stavba dokončená a předaná majiteli, patří lidem, kteří ji už sami přetvoří. Někdy k lepšímu, jindy k horšímu,“ směje se Carniaux.
Velké manévry kolem pohřbu Karla Gotta: Tisíce lidí v centru Prahy! Připravuje se policie, dopravní podnik…

Na otázku, co považuje za svůj největší architektonický počin, se lišácky usměje a odpoví: „Své další dílo,“ vyhne se elegantně odpovědi. Po krátkém naléhání však prozradí, že má rád menší stavby, které navrhoval v Tokiu. Jen je otázkou, jak dlouho vydrží: „V Tokiu mají stavby většinou životnost 30 let, pak je zboří a nahradí něčím modernějším. Takhle to udělali i s hotelem od Franka Lloyda Wrighta,“ obává se architekt o své dílo. A má proč. Už za svého života se prý dočkal toho, že jeho budovy se musí rekonstruovat. Doufejme, že „jeho” Karlín vydrží déle, než 30 let.