Od 15. června do 15. září vyjíždějí na lince 119 z nádraží o víkendech a svátcích cca mezi 8.30 a 20:00 v jeden čas dva kloubové autobusy, které mají dohromady kapacitu 180 lidí. Autobusy, jež denně oběma směry přepraví dohromady zhruba 20 tisíc lidí, jezdí v sedmiminutových intervalech tak, aby navazovaly na příjezd metra. V opačném směru z letiště je místo zdvojených autobusů o polovinu zkrácený interval – místo dvou autobusů každých sedm minut jezdí jeden autobus každé 3,5 minuty. Podle mluvčího ROPID Filipa Drápala první víkend seznamovali s novinkami na místě informátoři a na zastávce je doteď informační cedule, přesto opatření nefunguje.
Na druhý nikdo nečeká
K nástupišti na Nádraží Veleslavín totiž přijíždí jen jeden autobus, do nějž se vecpou naráz všichni cestující. Když hned po něm dorazí druhý, čeká na něj už málokdo. „Dělali jsme si průzkum a zjistili jsme, že zdvojené spoje z Nádraží Veleslavín nefungují tak, jak by měly. Druhý autobus je výrazně prázdnější než ten první,“ přiznává Drápal. Podle něj však opatření smysl má, protože kdyby jezdil jen jeden autobus, byla by linka v hlavních časech přetížená.
Nad nesmyslně prázdnými autobusy nechápavě kroutí hlavou i sami cestující: „I já jsem jela minulou neděli na letiště, odjeli jsme prvním autobusem, tak jako všichni ostatní, kteří s námi čekali na zastávce, a hned za námi jela další 119 úplně prázdná. Proč nemůžou jezdit po jednom a častěji, opravdu nechápu,“ popsala svoji zkušenost Kateřina M. na facebooku. Podle Drápala by při tomto opatření ale nenavazoval druhý autobus na přijíždějící metro a stejně by jezdil prázdný.
Celodenní měření, které ROPID provedl v neděli 4. srpna, ukázalo, že nasazení druhého autobusu mělo smysl jen přibližně ve třetině případů, kdy počet cestujících na jeden spoj překročil 90. Nejvytíženější byla linka mezi pátou a půl sedmou večer, tehdy autobusy cestovalo v jeden čas průměrně 116 lidí. V ostatních případech by však bohatě vystačila kapacita jednoho autobusu, několikrát dokonce vezly dva autobusy dohromady jen pět či šest lidí! „Průzkum také ukazuje nerovnoměrnost a nárazovost poptávky během dne,“ dodal Drápal s tím, že optimální by bylo nasadit na linku velkokapacitní autobus. Nefunkční prázdninové opatření nechá ROPID doběhnout do konce.
Velkokapacitní autobusy
Podle Drápala nestálo nefunkční opatření „nic“: „Našetřili jsme si na ně z jiných prázdninových opatření v letošním roce,“ uvádí mluvčí. Na jiných linkách jezdí v tomto období méně autobusových spojů, jejichž šest řidičů bylo dočasně umístěno na víkendovou letištní trasu.
Soutěž na dlouhodobý pronájem velkokapacitních autobusů, kterou DPP vypsal na jaře, skončila fiaskem – nepřihlásil se jediný zájemce. Podnik se proto rozhodl autobusy nakoupit. Podle jeho mluvčí Anety Řehkové nyní probíhá předběžná tržní konzultace s dodavateli těchto autobusů. „V závislosti na jejích výsledcích bude vyhlášena veřejná zakázka. Předpokládáme její vypsání v průběhu září,“ řekla pro Blesk.cz mluvčí.