Vyžadovat řešení formou stávky je nepřípustné. Nevím, v jaké realitě ti lidé žijí, ale tím, že budou blokovat Prahu, se jejich pozice nevylepší a spíše to bude mít opačný efekt,“ uvedla Krnáčová.

Svaz zamýšlený protest neodvolá. Zástupce sdružení Petr Polišenský sdělil, že na tom nic nezměnila ani dnešní konference. Čtvrteční akce pak prý není mířena proti magistrátu, ale ministerstvům a vládě.

Krnáčová na konferenci rovněž řekla, že Uber umožňuje provozovat službu také řidičům bez platné licence a tím zcela jednoznačně obchází zákony. Situaci ohledně taxislužby nyní řeší i dotčená ministerstva.

V ostatních zemích přistoupili k regulaci bez rozhodnutí evropského soudu a ten jejich kroky teď potvrdil,“ uvedla primátorka. Narážela tím na prosincový rozsudek Soudního dvora Evropské unie, podle kterého je Uber přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle místních zákonů zemí EU.

Chtějí stejné podmínky

Taxikářům vadí zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.

Počátkem loňského října taxikáři blokovali pomalou jízdou provoz v okolí ruzyňského letiště a svou nespokojenost dávali najevo i před budovou pražského magistrátu. Protestovali i v Brně. Další protest plánovaný v hlavním městě na polovinu listopadu zrušili den předem. Podle sdružení tvoří protestující skupinu asi 6000 řidičů taxi.

Služba Uber je alternativou taxi. Lidé si přes aplikaci v mobilním telefonu mohou zavolat řidiče, který je odveze na požadovanou adresu. Řidiči jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci ve vlastním autě. Partnerských řidičů je v Praze podle firmy kolem 2000. Řidičů taxi je v hlavním městě podle odhadů zhruba 8300.

Taxikář Lukáš Pelikán o vztahu taxikářů s pražským magistrátem:

Video
délka: 00:48.11

Taxikář Lukáš Pelikán o vztahu taxikářů s pražským magistrátem Daniel Vitouš