Název služby „Airbnb“ zní v česky mluvícím prostředí lehce krkolomně, jde však o zkratku, která se váže k samotnému vzniku služby na přelomu let 2007 a 2008 v americkém San Franciscu. Dva mladí muži – Brian Chesky a Joe Gebbia – tehdy řešili problém s financemi, a tak se rozhodli, že nabídnou lidem přespání na nafukovací matraci (air bed)  se snídaní druhý den (breakfast). Z tohoto anglického „air bed and breakfast“ vzniklo pozdější pojmenování.

„Docela rychle měli plno a byli překvapeni, jak vysoký zájem o tuto službu byl. Z této myšlenky vznikla celá dnes už obrovská společnost, ve které můžete nabízet v rámci ubytování prakticky cokoliv od jednoho lůžka až po celý zámek,“ vysvětlil Matěj Koutný, kam se za 10 let tato služba v rámci sdílené ekonomiky dokázala dostat.

Problémoví hosté?

Celá síť nabízených míst, kde mohou lidé zejména krátkodobě složit hlavu, dnes na území Prahy čítá zhruba 4 tisíce bytů a dalších prostor. Touto svobodomyslnou službou však vznikají zcela nová úskalí jak pro sousedy těchto bytů, tak pro samotné majitele. Časté střídání obyvatel znamená, že se v domě pohybuje pokaždé někdo cizí, lidé se bojí rušení nočního klidu nebo poničení majetku.

„Je důležité, aby se k celé problematice přistupovalo profesionálně. Je potřeba platit daně a lázeňské poplatky městu, spolupracovat s cizineckou policií a podobně, požadavků je poměrně hodně. V domech, kde v rámci Airbnb majitelům provozujeme byty, na sebe necháváme kontakt. Používáme i technologická řešení, kdy do bytů instalujeme zařízení, které hlásí hladinu decibelů. Přes mobilní telefon pak hned vidíme, když dochází k problému,“ vysvětlil Matěj Koutný.

Incidentů s rušením nočního klidu je ze zkušeností odborníka minimum a často k nim dochází hlavně tam, kde majitel sdíleného bytu nemá dostatek času se podnikání věnovat nebo nemá potřebné zkušenosti. „Když už k něčemu dojde, jsou to za nás spíše drobnosti – hosté nezhasínají na chodbě, netřídí odpad a podobně. Také tyto věci se ale musejí řešit,“ uvedl příklady z praxe Matěj Koutný.

Jaké má majitel záruky?

Z pohledu majitelů sdílených bytů přináší Airbnb jedno velké uklidnění – jelikož služba sama má zájem, aby se trh rozrůstal, garantuje vlastníkům záruku ve výši jednoho milionu dolarů za poničené vybavení, ke kterému došlo vinou hosta. „Máme s tím zkušenosti a opravdu to funguje. Uživatelé Airbnb naštěstí celý systém vnímají jako jakousi komunitu, a tak se často chovají slušně,“ prozradil Matěj Koutný.

Co dalšího ke službě Airbnb odborník prozradil a proč by se lidé měli zbavit předsudků? Podívejte se:

Video
délka: 01:37
1080p 720p 360p

Matěj Koutný o ubytovací službě Airbnb Daniel Vitouš

Většina prostorů, které jsou na území Prahy zařazené do systému Airbnb, se nachází v širším centru. Trh mimo hlavní město je v současnosti podle odborníka v porovnání s metropolí zanedbatelný. Ze zkušeností bývají nejčastějšími uživateli ubytování přes uváděnou platformu lidé ze Spojených států amerických a Německa, přičemž průměrná doba pobytu se pohybuje kolem čtyř dnů.

Fotogalerie
8 fotografií