Hlavní město by chtělo vést tramvaje až do některých měst ve Středočeském kraji. „Nejblíže k započetí projektové činnosti by měla být tramvajová trať z Prahy 8 do Zdib,“ uvedl Dolínek s tím, že po tramvajovém napojení na hlavní město je velká poptávka obcí na severu od metropole. Se Středočeským krajem město od loňska jedná o možnostech lepšího dopravního napojení pomocí pracovní skupiny.

V příštích letech by pražský dopravní podnik chtěl začít pracovat i na dvou tramvajových tratích směrem na jih. Jedna by měla vést přes Čestlice do Průhonic a druhá do Jesenice, kde se uvažuje také o prodloužení metra D. Podle investičního ředitele dopravního podniku Jana Blechy je však na jihu složitější trasování a není zatím jasné, kudy přesně by koleje měly vést.

Jak vypadá klasická směna řidiče tramvaje?

Video
délka: 01:29

Takto vypadá klasická směna Jiřího Kadeše. Tadeáš Provazník

Nereálné vyhlídky

I kdyby však všechno šlo bez problémů, což nelze předpokládat, pouze žádosti o stavební povolení, vykoupení pozemků nebo studie zaberou dlouhé roky. „Vše je nyní pouze ve fázi návrhů. Zatím není jisté nic konkrétního. Pro tento účel vznikla přibližně před půl rokem pracovní skupina, která takové návrhy projednává,“ upřesňuje pro Blesk.cz mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

„Pokud by všechno šlo dobře, stavět by se mohlo nejdříve za několik let. Prozatím však ani nemáme představu o tom, na kolik by tyto tratě mohly vyjít a jakým způsobem by byly financovány,“ popisuje dále Drápal.

Mimo Prahu by podle Dolínka měl stavbu tratí financovat kraj, který má jakožto v porovnání s Prahou relativně chudší kraj lepší možnost dosáhnout na evropské dotace. Ty využívá i metropole, v případě oprav a budování tramvajových tratí mohou podle Blechy dosáhnout až na 85 procent celkových nákladů.

Tratě do Středočeského kraje jsou součástí strategie rozvoje tramvajových tratí do roku 2030, kterou zpracoval dopravní podnik. Zahrnuje stavbu téměř tří desítek tratí. Tři z nich mají být vybudovány do pěti let a stavba dalších má začít do roku 2030. U dalších 11 město a dopravce teprve chystá potřebné dokumenty.

Jak Praha renovuje staré tramvaje? A jak vypadá depo? Podívejte se v galerii:

Fotogalerie
26 fotografií