Ve čtvrtek 8. června došlo ke slavnostnímu zahájení rozsáhlé rekonstrukce Negrelliho viaduktu, po kterém vede železniční spojení od Masarykova nádraží v Praze směrem na sever. Konstrukce z pískovcových a žulových kvádrů vznikla v letech 1846 až 1850 a dnes se řadí mezi technické kulturní památky.

Samotné změny jízdních řádů pro vlakové spoje, které začínají nebo končí na „Masaryčce“, začnou platit až na začátku letních prázdnin. „Dopad samotné stavby na cestující začne až od 4. července. Nejvíc se dotkne všech cestujících, kteří jezdí mezi Prahou a Kladnem. Drtivá většina vlaků bude zastavovat na nově zřízené zastávce Vltavská, aby měli lidé v těsné blízkosti přestup na metro C. Některé vybrané vlaky pak budou končit v Dejvicích nebo v Bubnech,“ vysvětlila mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

Poslechněte si, jaké další změny pro cestující stavba přinese:

Po dokončení rekonstrukce, které se plánuje na rok 2020, se kromě vlastního konce údržby mohou cestující těšit na novinky. Například ze stávajících 40 kilometrů v hodině budou moci vlaky po stavbě jezdit rychlostí 60 km/h. Doprava bude plynulejší a bezpečnější, což podle generálního ředitele SŽDC Pavla Surého zajistí moderní zabezpečovací a sdělovací technika.

Během rekonstrukce proběhne sanace všech 99 původních mostních oblouků. V rámci úprav se také všechny prvky viaduktu sjednotí tak, aby stavba vypadala celistvě. V současnosti totiž působí nesourodě a liší se jak konstrukcí, tak tvarem. Opraví se také takzvaný spojovací viadukt, který roku 1875 umožnil přímé spojení stanic v Bubnech a Libni mimo dnešní Masarykovo nádraží.3484093:full:true:true

První fáze cesty na letiště

Ve vstupním prostoru Masarykova nádraží se slavnostního zahájení rekonstrukce Negrelliho viaduktu zúčastnil také premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). „Zahájení rekonstrukce Negrelliho viaduktu je zároveň první etapou výstavby spojení mezi Masarykovým nádražím a Letištěm Václava Havla, které se řadí mezi vládní prioritní projekty,“ uvedl premiér před symbolickým poklepáním na kolejnici.

Zásadní rekonstrukce Negrellio viaduktu vyjde celkem na 1,443 miliardy korun. Schválený příspěvek z Evropské unie v současnosti činí 990 milionů korun a pokryje tedy značnou část celého zásahu.

Podívejte se na proslov Bohuslava Sobotky na Masarykově nádraží a na slavnostní zahájení rekonstrukce:

Porovnejte současnost a budoucnost Negrelliho viaduktu:

Fotogalerie
12 fotografií