Výstava se jmenuje Procesuální instalace a potrvá do 26. února. Podle pedagoga školy Dušana Zahoranského chce socha bojovat proti anachronickému osazování veřejného prostoru sochami, které v něm kdysi byly, ale z historických důvodů v něm dnes nejsou.

Autory instalace jsou Artur Magrot, Martin Chlanda a Jakub Rajnoch z Ateliéru intermediální tvorby. „Cítím tam apel na deformované uvažování o umění ve veřejném prostoru, který se v Praze vynořuje v podobě snah o anachronický návrat historických soch, jako je třeba Mariánský sloup nebo pomník Radeckého,“ řekl vedoucí ateliéru Dušan Zahoranský.

„To, že se ve 21. století nějaká socha za drahé peníze přenese na místo, které se mezitím proměnilo, je podle mě něco, co by se mělo kritizovat a bránit se tomuto anachronickému typu práce s veřejným prostorem a ve veřejném prostoru,“ uvedl.

Dlouhou dobu existuje iniciativa, která chce na náměstí vrátit sochu maršála Radeckého. Sousoší bylo v roce 1919 jako symbol monarchie odstraněno. Od té doby je v Lapidáriu Národního muzea.

Náměstí čeká na rekonstrukci

Praha loni z dolní části Malostranského náměstí vykázala dlouhodobě tam parkující automobily a umístila na něj několik židlí se stolky. Plánuje jeho rekonstrukci a říká, že by mělo být místem setkávání.

„Jak dopadla revitalizace náměstí, je nešťastné, návrat pomníku Radeckého by byl podle mě také nešťastný,“ uvedla ředitelka Galerie hlavního města Prahy Magdalena Juříková. Zdůraznila, že jde o její názor, nikoli názor města. Galerii město zřizuje a galerie je správcem veškeré veřejné plastiky v Praze.

Klára Mišunová z pražského Institutu plánování a rozvoje uvedla, že obnova náměstí ještě není dokončená, řeší se doprava. Návrh ale se sochou Radeckého počítá, uvedla.

Podívejte se, jak ledový kvádr vypadá:

Fotogalerie
11 fotografií