Na snímcích je vidět, že z většiny budov se už staly trosky. Bagry dokončí demolici během pár dní. „V dalších týdnech se pak budou odvážet sutiny,“ sdělil Jan Burian, mluvčí CPI, která demolici provádí.
Už od roku 2008 existuje demoliční výměr, a developer má tedy právo budovy bořit. Se zánikem bývalých železničních dílen z 19. století se ale nechce smířit jak Praha 7, tak magistrát.
Ačkoliv na záchranu objektů už je pozdě, primátorka Adriana Krnáčová (ANO), její náměstek Matěj Stropnický (Trojkoalice) i starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha 7 sobě) se ve středu odpoledne přijeli k areálu podívat. Chtěli se jít projít i dovnitř, to jim ale mluvčí CPI ani hlídači neumožnili.
Zákaz vstupu i pro primátorku
Primátorka nejdřív klepala na vrata. „Můžeme jít dovnitř? My jsme se přišli podívat, jak pokračuje demoliční práce na kulturní památce,“ volala Krnáčová.
Následně vyšel mluvčí CPI Burian. Řekl jí, že na kulturní památce demoliční práce nepokračují, protože objekty od roku 2008 kulturní památkou nejsou. Zároveň všem zamezil přístup. „Je to stavba, takže není možné na pozemek vstoupit. Je to životu nebezpečné,“ argumentoval.
V dešti se pak představitelé města dohadovali s mluvčím CPI přibližně 15 minut o tom, zda bylo opravdu potřeba budovy bořit. Jeden druhého osočoval, že vázla komunikace.
Krnáčová i Stropnický se během debaty ještě několikrát zeptali, jestli opravdu nemohou jít dovnitř. „Nám stačí obejít předmět demolice. Protože to bude mít vliv na rozhodování města o území jako takovém,“ žádal náměstek. Marně.
Poté Krnáčová se Stropnickým uspořádali krátký briefing pro novináře a odjeli.
Na pozemku se nesmí stavět
V areálu má v budoucnu vyrůst město ve městě. Paradoxní ale je, že na pozemku platí stavební uzávěra. Ta se odblokuje až po změně územního plánu, což může trvat i několik let.
Navíc náměstek Stropnický při diskusi s mluvčím CPI pohrozil, že zarazí přípravy na zrušení stavební uzávěry. „Považujeme to za vydírání,“ reagoval mluvčí Burian.