Junková začala závodit v roce 1923, kdy jako spolujezdkyně usedla do auta se svým manželem Čeňkem Junkem (†34). Nedlouho poté si manželé pořídili modernější automobil značky Bugatti a zvítězili v několika závodech.

V září 1924 již Junková poprvé usedla do závodního automobilu sama. Hned první sólový podnik na trati Lochotín – Třemošná vyhrála. Nejslavnější byl závod Zbraslav – Jíloviště o rok později. Junková tehdy závodila v Bugatti T30, zatímco její manžel jel v modernějším Bugatti T35.

První v historii

Závodnice tehdy učarovala svým umem celému světu a stala se vůbec první ženou v historii, která vyhrála mezinárodní automobilovou soutěž. „Byla to výjimečná žena a její životní motto bylo: ‚Učila jsem se od každého, kdo to dobře uměl‘,“ řekl Blesku její synovec Vladimír Junek, kterého závodnice adoptovala v jeho pěti letech po smrti jeho maminky.

Skončila po smrti manžela

V roce 1928 se při Velké ceně Německa v Nürburgringu při nehodě zabil její manžel Čeněk Junek. Eliška v reakci na to ukončila závodní kariéru. Jako propagátorka motorismu ale až do smrti v roce 1994 hrdě reprezentovala svou vlast. „Díky ní tak v roce 1935 navštívil závody na Masarykově okruhu v Brně Ferdinand Porsche (†75), zakladatel stejnojmenné automobilky. V roce 1949 pak přijel i Enzo Ferrari (†90). Oba dorazili hlavně kvůli ní,“ řekl prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček, který Junkovou navrhl na státní vyznamenání.

Eliška Junková v roce 1939 vstoupila do ilegálního odbojového hnutí v tehdejším protektorátu. Nejdříve se stala členkou Národního odboje, později působila v organizaci Černý lev. „Během Pražského povstání v květnu 1945 například poskytla členům československého vojenského velení svůj byt jako pozorovací stanoviště,“ připomíná Šťovíček.

Kdy: všední dny 9-18 hodin, svátky a víkendy 10-20 hodin, do 29. listopadu
Kde: Autoklub ČR, Opletalova 29, Praha 1
Za kolik: zdarma

Fotogalerie
16 fotografií