Hlavní program oslav se odehrával na Elsnicově náměstí od 13 až do 18 hodin. A tak dobovou atmosféru návštěvníkům navodil také historický klub vojáků c. a k. 8 zeměbraneckého pluku, který celou akci zahájil čestnou salvou. Později lidé shlédli i módní přehlídku dam v secesních kostýmech, vystoupení libeňských sokolů, kteří předvedli téměř sto let starou skladbu nebo mohli vyslechnout staročeské písně v podání kapely Třehusk.

„Pro děti připravila příspěvková organizace Osmička pro rodinu kreativní dílny, ve kterých si mohly vyrobit čokoládové fondue nebo pamětní odznaky,” řekla místostarostka Prahy 8 Alena Borhyová.

Zastávky praskaly ve švech, zájem o jízdu historickou tramvají byl velký

Na speciálně vytvořené zastávce, návštěvníci čekali na historickou tramvaj
Autor: Zuzana Kábelová

Pod Libeňským zámkem se také konala malá výstava zaměřená právě na historii tramvajové dopravy v Praze. Dopravní podnik pro Pražany připravil na speciálně vytvořených zastávkách pro tento účel dobové projížďky v historických tramvajích. Vzhledem k tomu, že z původních tramvají se kromě podvozku nic nezachovalo, tak k vidění byly až prvorepublikové tramvaje. Projet se tak návštěvníci mohli až do půl sedmé večer. O tom, že o jízdu historickou tramvají byl velký zájem, svědčily lidmi přeplněné zastávky. „Na tramvaj čekáme se synem už patnáct minut a doufáme, že se do ní nacpeme, čeká tady spousta lidí,” řekl Blesk.cz František. „Zážitek to byl obrovský, takové akce by měly být částěji,” dodala Lenka, která projížďku absolvovala.

Tramvajová trať má bohatou historii

První historické tramvaje vyjely po Křižíkově dráze v Libni už na konci 19. století. Slavný vynálezce nebyl první komu libenští radní propojení jejich obce s Prahou nabídli. A tak oslovili nejprve Edouarda Otleta, který tehdy provozoval koněspřežné tramvaje. Belgičan ale nabídku prodloužit koňskou dráhu na své náklady odmítl a příležitosti se chytil František Křižík, který svou první trať postavil v roce 1891 na Letné. Tramvaje ale jezdily jen během letních měsíců a sloužily spíše k propagačním účelům než k dopravě. Radním v Libni se ale nový dopravní prostředek líbil natolik, že stavbou trati Praha - Libeň pověřili právě Křižíka. „Spojení Prahy s Karlínem a Libní, Křižíkovou elektrickou tramvají v roce 1896 bylo natolik významnou událostí, která ovlivnila pozitivním způsobem životy místních lidí, kteří zde pracovali a bydleli,” dodala Borhyová.

Pro návštěvníky byly připraveny tabule o historii trati
Autor: Zuzana Kábelová