Rychlíky trasu z Rokycan do Plzně projedou za 11 minut, osobní vlaky budou o 5 minut pomalejší. I tak ale dorazí do cíle třikrát rychleji než autobusy.

První vlaky projedou jižním tubusem tunelu u Plzně 15. listopadu. Kompletní provoz tunelu začne s novým jízdním řádem 9. prosince.

Většina autobusových linek tak nově bude končit v Rokycanech, kde cestující přestoupí na vlak. Nádraží a autobusový terminál jsou hned vedle sebe, takže přestup bude rychlý. „Rádi bychom z části autobusového nádraží vybudovali nové parkoviště asi pro 50 aut,“ uvedl místostarosta Rokycan Jan Šasek.

Některé autobusové spoje z Rokycanska, především z okolí Zbirohu, do Plzně zůstanou zachovány. Budou ale končit na novém autobusovém terminálu u Hlavního vlakového nádraží. Ten otevřou také 9. prosince.

Investice šla do miliard

Limitní cena modernizace trati je 6,8 miliardy korun včetně výkupů pozemků, projektů, náročného archeologického průzkumu i víceprací. Samotná stavba, na níž dá EU 3,5 miliardy Kč, si vyžádala přes pět miliard korun. Ražba jižního tubusu začala u Kyšic v únoru 2015 a skončila před Plzní v červnu 2016. Na severním tubusu začal pracovat razicí štít v září 2016 a skončil tam loni v říjnu.

VIDEO: Razící štít Viktorie prorazil u Plzně nejdelší železniční tunel v ČR.