Tísňové volání z mobilní aplikace zalarmovalo záchranáře v operačním středisku. Telefon byl ale hluchý. Operátoři měli k dispozici souřadnice, ze kterých bylo voláno, telefonní číslo a také informaci, kterou volající sám zadal do systému – to, že se jedná o kardiaka.

Záchranáři se opakovaně snažili s číslem, ze kterého tísňové volání přišlo, spojit. Nikdo ale telefon nebral. „Bylo důvodné podezření, že muž je ohrožen na životě,“ uvedl mluvčí záchranářů Martin Brejcha s tím, že mohl být v bezvědomí.

Rozjela se velká záchranná akce. „Na místo ihned vyjela sanitka a také byla požádána PČR o součinnost. Cílem bylo podle jména najít bydliště volajícího,“ vysvětlil Brejcha. Přesnou adresu totiž neměli záchranáři k dispozici.

Výzva z mobilu dorazila s nepřesnými souřadnicemi polohy, přesnost byla pouze jeden kilometr. „Stačilo by pouze aplikaci použít znovu a nouzový signál by se již přesně lokalizoval. Tuto druhou výzvu nám již ale osoba v nouzi neodeslala,“ vysvětlil Brejcha.

Začalo tak pátrání a boj s časem. „Díky místní znalosti policisty se povedlo vytipovat adresu. Tam však muž nebyl a byli jsme odkázáni na druhé místo. Situace se ale opakovala a až na třetí adrese byl muž nalezen,“ popsal dramatické okamžiky Brejcha.

Nad tím, co pak následovalo, zůstává rozum stát. Muž byl naprosto v pořádku a pomoc nepotřeboval. „S telefonem si pouze hrál. Uvedl, že se opakovaně vyzvánějící telefon bál vzít, aby nedostal vynadáno,“ řekl Brejcha. Zbytečně tak zaměstnal záchranáře a policisty na hodinu a čtvrt.

Záchranáři proto žádají všechny, kterým se něco takového stane, aby vždy reagovali na zpětné volání. „Splést se může každý, náš dispečink v takovém případě pouze popřeje dotyčnému pevné zdraví a vše bude v pořádku,“ dodal Brejcha.

VIDEO: Jak správně provádět resuscitaci, dokud nedorazí záchranka.

Video
Video se připravuje ...

... Adam Balažovič