AI mění doslova celý svět – ovlivňuje pracovní trh i každodenní život lidí. I když zaznamenala boom teprve před pár lety, většina dětí s ní má bohaté zkušenosti. 

AI dokáže to, co bylo ještě před lety nepředstavitelné – ve vteřině napíše referát, vytvoří realisticky vypadající video a mimo to vás svými odpověďmi přesvědčí, že má opravdové emoce. Proto je pro děti důležité pochopit, jak tyto výstupy vznikají. 

Jak vůbec umělá inteligence „přemýšlí“?

Umělá inteligence sice působí chytře, ale ve skutečnosti jako člověk nepřemýšlí. Nejpoužívanější nástroje fungují na principu jazykového modelu – programu, který se učí, jaká slova obvykle po sobě následují. Například za spojením „druhá světová“ nejčastěji následuje „válka“. AI tedy skládá slova podle pravděpodobnosti, ne podle pravdivosti.

Výsledkem je, že dokáže napsat text, který na první pohled dává perfektní smysl – jenže nemusí být pravdivý. Odborníci tomu říkají, že umělá inteligence halucinuje. Pokud si dítě informaci neověří, může slepě věřit smyšleným faktům.

Přesto dětem tyto nástroje nezakazujte. Zákaz obvykle jen posiluje zvědavost. Navíc je tím nenaučíte dovednosti, které pro ně budou v budoucnu zásadní. Mnohem lepší je s dětmi mluvit o tom, k čemu AI používají, co jim na ní přijde užitečné – a kdy naopak mají pochybnosti.

Co je dobré u dětí rozvíjet?

  1. Znalosti – Vysvětlete dětem, že AI nástroje nejsou neomylné a nemluví vždycky pravdu. Informace je nutné ověřovat. Zdůrazněte také, že AI nemá emoce. Necítí nic – jen napodobuje způsob, jakým lidé mluví.
  2. Dovednosti – Naučte děti psát AI přesné a jasné dotazy – tzv. prompty, protože jen tak získají kvalitní výsledky. Trénujte používání rolí (např. „Převezmi roli učitele/historika“), čímž zvýšíte kvalitu výstupu. Učte je také aktivně dávat zpětnou vazbu – popsat, co se povedlo a co je potřeba vylepšit.
  3. Hodnoty a postoje – Vysvětlete dětem, že za jakýkoli zveřejněný AI výstup vždy nesou odpovědnost ony samy. Veďte je k tomu, aby respektovaly autorská práva (AI by neměla generovat nic, co je kopií cizího díla). Učte děti, ať použití AI přiznávají, a zdůrazněte, že s těmito nástroji by neměly sdílet citlivé údaje.

Parťák pro učení

AI má svoje limity, ale zároveň představuje obrovskou příležitost. Když se s ní pracuje chytře, může dětem pomoct rozvíjet kreativitu, samostatnost i kritické myšlení. Není tu proto, aby přemýšlela místo člověka, ale aby mu pomohla dělat věci lépe a rychleji. Dnešní děti potřebují těmto technologiím včas porozumět a vytvořit si k nim zdravý vztah. Budou totiž součástí téměř každého povolání.

Začít můžou už ve škole

AI hraje významnou roli už i ve vzdělávání. Děti se díky ní můžou naučit nový jazyk, správně se ptát nebo třeba argumentovat. Určité nástroje dokážou shrnout probrané učivo, vytvořit obsahovou strukturu či vymyslet otázky, kterými otestují znalosti žáka. Při vytváření poutavé prezentace se hodí na brainstorming, při zpracování projektu na konstruktivní zpětnou vazbu. Žáci se s pomocí AI dokážou připravit na přijímací zkoušky. Tohle všechno jsou obrovská pozitiva, které umělá inteligence přináší. A přibývá škol, které s ní pracují a zmíněných výhod využívají.

Věděli jste, že…

v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání z let 2021 i 2025 je AI zahranuta v informatice i digitálních kompetencích napříč předměty? Školám s její integrací pomáhá Národní pedagogický institut ČR, který připravuje metodiky i praktické tipy pro učitele.

Inspirativní příběh využití AI ve škole

Umělá inteligence je běžnou součástí výuky i na Základní škole v Liberci, jejímž cílem je připravit děti na svět, ve kterém technologie budou hrát významnou roli. Díky nástrojům AI děti pronikají do probíraného tématu hlouběji. Společně s učiteli se učí rozpoznávat, kdy je odpověď umělé inteligence přesná a kdy ne. Technologie pro ně nejsou hrozbou, ale přirozenou součástí života, kterou je třeba chápat – ne slepě následovat. „Není to o tom, že máme ve třídách nová zařízení. Jde o to, aby se děti naučily technologie správně používat a přemýšlet o nich kriticky,“ říká ředitel školy Tomáš Řebíček.

Pedagogové zároveň poukazují na oblasti, ve kterých člověka AI nikdy nenahradí. Komunikace, spolupráce a empatie zůstává doménou lidí.

Průvodce pro školy i rodiče

Podporu při zavádění umělé inteligence nabízí liberecké základce i všem ostatním školám Národní pedagogický institut ČR (NPI). Pomáhá učitelům s tím, jak tyto nástroje s žáky využívat, aniž by přišli o lidské myšlení, kreativitu a kritický úsudek. Bezplatně nabízí webináře, příručky a konkrétní tipy, jak AI zapojit v hodině. Školám jako to nejpodstatnější radí:

  1. Vezměte existenci AI v potaz.
  2. Dbejte, aby AI neprohlubovala nerovnosti.
  3. Dbejte na posilování gramotnosti v oblasti AI.
  4. Posilujte odpovědnosti za výstupy.
  5. Dbejte na práva dětí a jejich soukromí.
  6. Zapojte do rozhodování o AI učitele a žáky.
  7. Vnímejte, v čem vám je AI prospěšná.

NPI stejně tak podává pomocnou ruku rodičům. I ti můžou využít praktické příručky, jako například Jak být dětem průvodcem v online světě nebo třeba 4 kroky ke smysluplnému učení s AI

Chcete, aby vaše děti využívaly AI správně? Konkrétní tipy a všechny důležité informace ze světa AI najdete zde

Autor: Národní pedagogický institut České republiky