Technostres znamená neschopnost přizpůsobit se rychlému rozvoji technologií. „Stres přinášejí už samotné nároky na zvládnutí ovládání digitálních zařízení. Pokud jste generace, která si pamatuje ještě telefony s ciferníkem a ruční vytáčení čísla, určitě vidíte v chytrém telefonu náročnější výzvu než generace, která se ‚narodila‘ s chytrým telefonem v ruce,“ říká psycholog Mgr. Ondřej Pečený z Kliniky ambulantní psychiatrie a psychoterapie – Kappa.

ČASTÉ PŘÍZNAKY

Příznaky mohou být fyzické (bolesti pohybového aparátu či očí) a psychické (špatná soustředěnost, nespavost, noční můry, psychosomatické potíže) – to vše může vést k úplnému odmítání digitálních technologií či strachu z pracovního selhání. Technostres se tak nejvíce projevuje při práci, kdy je většina z nás s digitálními technologiemi konfrontována, ale hrozí i jinde. Např. lidé pracující z domova, tzv. home office, často trpí stresem z toho, že musí být stále na příjmu. „V takovém případě je dobré si na práci zvolit pevnou dobu a mimo ni už nečíst e-maily a nebrat pracovní hovory. Možná na e-mail odpovíte až ráno, ale získáte více psychického klidu,“ radí Ondřej Pečený. V kanceláři to podle něj ale není lepší. „Chytré technologie stírají hranici mezi časem pracovním a osobním. Díky internetu a e-mailům, které můžeme číst 24 hodin denně, se nám může práce dostat do osobního života velice rychle.“

Mgr. Ondřej Pečený
Mgr. Ondřej Pečený
Autor: Archiv

JSME PŘEHLCENÍ

Kromě stresu z neustálého používání technologií si můžeme stres přivolat i z informační přehlcenosti. Podle studií denně spotřebujeme informace o objemu 75 GB – z internetu, ale i z televize, rozhlasu, časopisů, tabletů. Náš mozek je tak každý den „bombardován“ neuvěřitelným množstvím informací, které by mohly „zavařit“ lecjaký počítač.

Jak s ním zatočit

› Neposílejte e-maily mimo pracovní dobu, ani když pracujete doma; ideální je dodržovat pravidlo od devíti do pěti)

› Mějte koníček, který vůbec nezahrnuje digitální technologie

› Omezte multitasking (provádění více úkolů souběžně)

› Sportujte více (zkuste to i bez mobilu či hudby)

› Využívejte aplikace tak, abyste mohli sami určovat, kdy se jim budete věnovat (nastavte si např. aktualizaci e-mailů jen jednou za hodinu)

› Minimálně hodinu před spaním se věnujte off-line činnosti.

› Na dovolenou si neberte pracovní počítač a telefon