Průzkum ukázal, že u poloviny školáků nepřesahuje denní příjem tekutin jeden litr, přičemž 20,6 % z nich vypije jen půl litru denně. 10 % žáků prvního stupně vypije dva litry vody denně.

Ledové nápoje ne!

„Pokud se dítě aktivně věnuje sportu nebo pokud se pohybuje ve vedru, nemělo by dostatečný příjem tekutin zanedbávat. Nápoje by neměly být ledové, protože pak může docházet ke zhoršení vstřebávání nebo bolestem břicha,“ uvádí RNDr. Pavel Suchánek, výživový poradce Zdravé 5.

Ochucená voda je nejoblíbenější!

Děti mají nejraději ochucenou vodu (39,3 %), denně nebo několikrát týdně ji pije přes 70 % z nich. Oblíbené jsou také kolové a sladké sycené nápoje (18 %), které denně pije téměř 5 % dětí a které si 17,8 % z nich dá několikrát týdně. Neperlivou stolní vodu, která by měla tvořit podstatnou část pitného režimu dětí, pije jen polovina školáků denně, přičemž necelých 9 % nepije obyčejnou vodu vůbec.

Pitný režim dětí

 Limonády plné cukru

„Děti by neměly pít přeslazené nápoje. Limonády, které obsahují více než 2,5 % cukru, totiž mohou zatěžovat jejich žaludek. Cukr zpomaluje vstřebávání vody a odebírá tělu tekutinu pro své zpracování. Nevhodné jsou také různé konzervační látky, umělá barviva, aromata a některá sladidla obsažená v limonádách,“ doplňuje Pavel Suchánek.

Děti neslazený čaj nerady

Denní příjem tekutin mohou děti doplnit také o čaje bez kofeinu a neslazené ovocné čaje. V současné době více než dvě třetiny dětí neslazené čaje vůbec nepije nebo si je dají pouze výjimečně.

Voda je základ

Stolní neperlivá voda by měla tvořit základ pitného režimu. Je však vhodné ji prostřídat s dalšími vhodnými nápoji – domácím sirupem, 100% ovocnými džusy ředěnými vodou nebo čaji. V případě, že víte, že vaše dítě méně pije, zařaďte do školních svačin dostatek ovoce a zeleniny, které zajistí alespoň částečné doplnění tekutin do organismu.

Bublinky jen občas

Mnoho dětí dává přednost perlivé vodě, ta však může způsobovat nadýmání a překyselení organismu. U domácích výrobníků sodovky typu Sodastream a podobně můžete ovšem míru sycení regulovat a připravit zdravější domácí verzi sycených limonád.