13. červenec 2020
Svátek slaví Markéta, zítra Karolína

Jaká jsou rizika sedavého zaměstnání? Zkažené oči a problémy s páteří!

/
  • Sedavé zaměstnání
    7. března 2017 ● 10:00

    Práce v kanceláři vám může připadat jako poměrně nenáročná a bezpečná, jenže pravda je, že sedavé zaměstnání má také svá úskalí. Často nám dokonce různými způsoby ničí zdraví! Které zdravotní problémy nám při takovém zaměstnání hrozí a jak se jim vyhnout?

  • 1.

    S myší pozor na tunel

    Při práci s počítačem vám hrozí syndrom karpálního tunelu, který vzniká kvůli špatným návykům při práci s klávesnicí nebo myší, zejména v důsledku přetěžování při ohýbání zápěstí a prstů.

    Mezi typické projevy karpálního tunelu pak patří bolesti v zápěstích, brnění prstů, necitlivost a ztuhlost. „Problémem je dlouhodobý úchop ruky při práci na počítači a hlavně s myší. Ten přetěžuje svaly předloktí i ruky i vazivové tkáně v této oblasti. Pořiďte si ergonomickou myš, klávesnici a podložku. Občas si udělejte alespoň jeden cvik, při kterém si protáhnete paži,“ doporučuje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

    Držíte myš správně?

  • 2.

    Špatný posez

    Při dlouhém sezení je nejhorší strnulá a nepřirozená poloha těla. K rizikovým partiím patří krční páteř, ramena, předloktí a následně úpony svalů v oblasti loktů, zápěstí i prstů. Obtíže se mohou zhoršovat, k bolesti se může přidat brnění nebo necitlivost paží. Nezřídka se objevuje bolestivost celé páteře až po oblast beder. Přidat se mohou rovněž bolesti hlavy.

    Sezení u počítače

  • 3.

    Kazíte si oči

    Práce s počítačem představuje velkou zátěž také pro oči, protože jste dlouhodobě nuceni dívat se na jedno místo, což není pro zrak přirozené. Tato zátěž se následně může projevit například slzením nebo pálením očí.

    Pálení oči

  • 4.

    Jak zrak šetřit?

    Dlouhodobou únavu zraku zaostřením na jedno místo lze odstranit pravidelnými pauzami a pomůže i pohled z okna, kdy zaostříte na vzdálené předměty. Vyplatí se používat LCD monitory s dostatečnou úhlopříčkou. Tato technologie s plochou obrazovkou a dobrou geometrií obrazu šetří vaše oči.

    Sezení u počítače

  • 5.

    Úleva páteři

    Je nezbytné zajistit si vhodnou pracovní židli, abychom mohli sedět bez většího přetížení a nemuseli se hrbit. „Správný sed vypadá tak, že obě nohy jsou opřené celým chodidlem o podlahu, rozkročené asi na šířku pánve. Tento posed je spíše typický pro muže a ženám občas dělá problémy, proto je ze začátku potřeba si na to opravdu zvyknout a nedávat nohy přes sebe. Kotníky, kolena a kyčle by měly ideálně svírat pravý úhel,“ vysvětluje MUDr. Michaela Tomanová.

    Ilustrační foto.

    Fotogalerie
    8 fotografií

     

ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy