Ze statistik publikovaných Českým statistickým úřadem vyplývá, že do roku 2019 rostl podíl nakupujících spíše stabilním tempem. Zlom nastal mezi lety 2019 a 2020, kdy počet vzrostl z 39 na 54 %. A co Češi na internetu nejčastěji nakupují? Podle statistiků je to především oblečení a obuv – právě z této kategorie si v loni objednalo alespoň jednu položku 30 % lidí ve věku nad 16 let. Následují kosmetické přípravky (14 %), filmy, hudba a placený streaming (14 %) a překvapivě potraviny a nápoje (13 %), o jejichž dovoz roste zájem zejména ve větších městech.

Češi si stále libují v letácích a slevových kuponech

Co se s nástupem pandemie nezměnilo, je přístup českých zákazníků ke slevám. Tradičně často vyhledávají akční nabídky na zboží rychlé spotřeby, ale významně stoupla poptávka po zlevněném oblečení a elektronice. Z výzkumu pro Českou distribuční vyplynulo, že Češi nezanevřeli na tištěné letáky a stále je používají při plánování nákupů. Seniory však předstihla střední generace, kterou ve velké míře zastihl výpadek příjmů, a musela proto šetřit více než obvykle.

Slevy samozřejmě frčí také online, což potvrdil zavedený portál PandaKupony.cz, který zprostředkovává slevové kupony do stovek českých e-shopů a patří mezi největší databáze v ČR. Během pandemie návštěvnost oblíbeného serveru rapidně vzrostla a mnohem více návštěvníků projevilo zájem o odběr newsletteru, díky kterému mají informace o nových slevách ihned k dispozici. Stejný trend platí také pro slevy Slovensko.

Výhody online nakupování jsou zjevné – přes internet se nakupuje rychleji, pohodlněji a téměř vždy levněji. Navíc se nabízí možnost bleskového porovnání zboží v rámci několika e-shopů, aniž by se zákazník musel pohnout z křesla.

Slevové kódy jsou starší než sám internet

Na otázku, proč e-shopy slevové kupony vydávají, se nabízí jednoznačná a pro spotřebitele uspokojivá odpověď – slouží k propagaci a zvyšují celkovou ziskovost. Zákazníci jsou díky slevám spokojenější a šťastnější, neváhají proto nakoupit opakovaně.

Historie slevových kódů je překvapivě mnohem starší než internet. S prvním přišla společnost Coca-Cola již v roce 1887. A protože lidé milovali slevy odjakživa, gigant se jim tímto krokem zaryl hluboko pod kůži. Giganta následovaly další firmy a ze slevových kódů se stal žádaný benefit.

Jak nakupování se slevovými kupony funguje?

Přenesme se zpět do současnosti. Chcete použít slevový kód, který přistál ve vaší e-mailové schránce nebo jste ho našli na serveru PandaKupony.cz, ale netušíte, jak ho uplatnit? Nakupování se slevou je velmi jednoduché. V daném e-shopu vložíte zboží do košíku a před dokončením nákupu zadáte do příslušného pole kód. Sleva se automaticky započítá do konečné částky.

Umístění pole pro zadání kódu se v praxi liší. Například rámeček pro slevový kód XXXLutz najdete v sekci se shrnutím zboží v košíku - hned vedle formuláře pro fakturační a dodací adresu. V jiném e-shopu bude na jiném místě, prakticky vždy však v sekci nákupního košíku.

A pozor – zatímco u některých prodejců může zákazník použít nejvýše jednu slevu za nákup, některé e-shopy umožňují použití několika kódů současně. Typicky je to kombinovaná sleva Alza. Aktuální přehled najdete na PandaKupony.cz.