Pokud se zaměříme na dostupné údaje a statistiky ČNB a společnosti Moore Czech republic, chování bankovních klientů a dlužníků vypadá po vypršení moratoria následovně: 

  • ⅔ dlužníků se mohlo vrátit ke svým finančním povinnostem a nechce úvěry a hypotéky dále odkládat;
  • ⅔ dotázaných uvádí, že by ocenili nové prodloužení splátek a úvěrů;
  • 31 % dotázaných uvádí, že není vhodné si na neplacení dluhů zvykat;
  • 30 % dlužníků může mít problémy úvěry, dluhy a hypotéky splácet;
  • 23 % oslovených preferuje využít individuální bankovní plány v případě finančních potíží;
  • 8 % všech úvěrových klientů se po vypršení moratoria ke splácení nevrátilo.

Když zákazník nemá na splátky

Experti a zástupci mezinárodní společnosti Foxy Credit uvádějí, že někteří dlužníci jsou v nepříjemné situaci, nebo do ní mohou znovu spadnout během druhé koronavirové vlny. Jako odpověď na tuto situaci začaly některé banky nabízet snížení výše splátky přes internetové bankovnictví nebo klienty zvou do speciálních zákaznických programů. Společnost Moore Czech Republic také doporučuje, aby lidé, kteří nejsou schopnosti opět splácet úvěry, včas zkontaktovali banku, a využili možnosti individuálních splátkových kalendářů či refinancování úvěru.

Co se týče právě severských zemích, které jsou často vydávány za ekonomický a sociální vzor, tak například Švédsko přistoupilo na liberální přístup k boji s pandemií a využívalo především doporučení místo karantény. Ovšem ve srovnání s ostatními severskými státy má země nejvíce zemřelých na počet obyvatel a mnoho hospodářských oblastí se i v této zemi dostalo do ekonomických potíží. Někteří tak museli vyhledat služby soukromých půjček. 

Vrátíme-li se tedy zpět do ČR, podle České bankovní asociace se většina českých klientů mohla vrátit k bezproblémovému splácení úvěrů a hypoték. Zájem o odklad splátek před koncem moratoria razantně klesl, a dokonce dvě třetiny dlužníků nechtělo možnost odkladu prodlužovat. Na druhou stranu, poradenská společnost Moore Czech Republic přináší alarmující informace a upozorňuje, že až třiceti procent klientů bank se nachází v opačné situaci, a může mít problém splatit své finanční závazky.

Česká vláda schválila možnost odkladu splácení úvěrů, hypoték a cenných listin od 1. dubna 2020 a toto moratorium vypršelo 31. října. Jednalo se o vládní opatření ke zmírnění ekonomických dopadů koronavirové krize. Pokud bylo splácení úvěrů a hypoték přerušeno, o tu dobu se poté délka splácení úvěru prodlouží. Za přerušení splácení si ovšem si banky neúčtovaly žádné poplatky.

Společnost FoxyCredit dodává, že až 20 % jejich klientů bude po skončení moratoria potřebovat individuální řešení, jak ve splácení pokračovat. Většina zákazníků, kteří moratorium využili, jsou zaměstnanci v oblasti služeb a gastronomie. Moratorium každopádně vypršelo a teď je jen na nás, na jakou finanční strategii do následujících měsíců vsadíme.  

FoxyCredit je analytický portál, na kterém jsou k dispozici aktuální informace o firmách, které nabízejí soukromé půjčky a micro-půjčky. Finanční experti pracují ruku v ruce se softwarovými inženýry, aby tak zajistili špičkové služby v sedmi zemích světa pro více než 200 firem. Zákazníci se tak mohou dozvědět aktuální informace od FoxyCredit partnerských společností, které nabízejí půjčky v Norskupůjčky ve Švédsku, Ukrajině, v Polsku a dalších evropských zemích. 

.
Autor: foxycredit.com