Webové stránky jako důležité vodítko

Informace o půjčce byste kromě smlouvy měli najít také přehledně na internetových stránkách dané finanční instituce. Například Česká spořitelna nabízí veškeré informace o svých produktech jak na svých centrálních webových stránkách (csas.cz), u některých produktů dokonce má samostatnou doménu.

Příkladem může být finanční produkt Peníze na klik, vše o něm najdete přehledně na stránkách Penizenaklik.cz. Na těchto stránkách například můžete využít kalkulačku, která vám pomůže nastavit půjčku podle vašich potřeb. Kalkulačka také samozřejmě obsahuje výši úrokové sazby a RPSN. Pokud si například půjčíte 20 tisíc korun na 24 měsíců a tuto částku také začnete čerpat, pak RPSN dosahuje 18,51 procent, je tedy jen mírně vyšší oproti úrokové sazbě.

U kalkulačky si také můžete stáhnout Produktový list. Místo nudných a rozvleklých pasáží, ve kterých se klient ztratí (a možná je to také účel některých neseriózních společností), zde najdete odpovědi na nejčastěji položené otázky podle zákona o spotřebitelském úvěru.

Dále tu najdete Ceník, který je jen na dvou stranách A4. Společnost tak klade důraz na jednoduchost a přehlednost. Podle Ceníků se například dozvíte, že u půjčky nezaplatíte žádné poplatky za sjednání úvěru, správu úvěru ani za jeho zrušení. Jediným poplatek je při čerpání půjčky, tedy při využití půjčky, ve výši 50 korun. Výhodou této půjčky je tak jednoduchost a transparentně nastavený poplatek.

Důvěryhodné instituce především

Je důležité volit důvěrné a velké instituce, nikoliv nově vzniklé společnosti, které sází na agresivní marketing, ale nikdo o nich v minulosti neslyšel. Tradiční české banky jsou proto pro úvěry mnohem vhodnější institucí. Dokládá to také zájem těchto institucí ze strany klientů. Největší bankou na našem trhu je Česká spořitelna, která má 4,7 milionů klientů.

Česká spořitelna je největší bankou v ČR a má 4,7 milionů klientů. V hodnocení Fincentrum Banka roku 2016 skončila na prvním místě jako Nejdůvěryhodnější banka roku.

Každý se občas může dostat se do finančních problémů, a to často nevlastním zaviněním. Pracovníci v České spořitelně se proto snaží veškeré problémy, které nastanou při splácení, řešit s klientem individuálně podle jeho možností. BankaČeská spořitelna je také partnerem Poradny při finanční tísni, která vám pomůže v případě, že v důsledku nepředvídané změny životní situace nebudete schopni hradit splátky vašeho úvěru či půjčky.

Sedmero, jak poznat neseriózní společnost

  1. Agresivní reklama: Reklama je ve finančních službách velmi důležitým prvkem, kdy se banky snaží upozornit na své konkurenční výhody. Dejte si však pozor na agresivní reklamy nebankovních společností, které jsou často vysílané v hlavních vysílacích časech a místo na fakta o výhodnosti daného produktu sází především na emoce. Agresivně se propagují také společnosti či živnostníci prostřednictvím polepových reklam na sloupech nebo zastávkách. Půjčka nemá být emočním, ale pečlivě zváženým rozhodnutím.
  2. Zdánlivá lákadla: První půjčka zdarma nebo půjčka s nulovým úrokem. V řadě případů se zde skrývá poplatek (za uzavření smlouvy nebo splacení půjčky). Tyto společnosti také o vás získají údaje k zasílání dalších, většinou výrazně méně výhodnějších nabídek.
  3. Mlžení: Nechce vám společnost sdělit konkrétní informace, například jaká je výše RPSN u půjčky či poskytnout předsmluvní informace? Od takové společnosti co nejrychleji pryč!  
  4. Složité smlouvy: Ve světě půjček a úvěru platí, že čím je složitější smlouva, kde je značný počet nejasností, tím je smlouva méně výhodná pro klienta. Smlouva by neměla být psána pro právníka, ale klienta.
  5. Podvodné reference: Zatímco u restaurací, hotelů se můžeme spolehnout na hodnocení ostatních uživatelů, u společností, které poskytují půjčky nikoliv. Často je píšou spolupracovníci těchto společnosti a zamlčují vysoké úroky či sankce.
  6. Rozhodčí doložka: Rozhodčí doložky byly v minulosti velmi využíváním způsobem ze stran především neseriózních úvěrových společností a rozhodce nemusel při sporu rozhodovat nezávislé, ale rozhodoval v zájmu finanční společnosti.
  7. Klientský servis: Seriózní společnosti mají propracovaný klientský servis. Požadujete například individuální splátkový kalendář? Upozorní vás společnost před pokutou, že jste v prodlení? Teprve při problémech bohužel často zjistíte serióznost poskytovatele půjček.
 
 
 
 

 

Rádi byste se dozvěděli více rad a tipů, jak nenaletět podvodníkům? Čtěte zde.