Náročná elektro-výbava vozidla a sofistikovanější baterie zároveň vyžaduje také sofistikovanější nabíjení! Dobrá nabíječka by tak měla patřit do povinné výbavy každého řidiče. 

Zima je společný nepřítel!

Obecně lze říci, že minusové teploty působí na všechny typy olověných akumulátorů téměř shodně. Kapacita baterie vyjádřená jejím okamžitým výkonem klesá s každým stupněm o cca 1%. Bereme-li, že udávaná nominální kapacita je měřena při 20 °C, disponuje baterie při teplotách kolem -20 °C pouze 60% své deklarované kapacity a to i při plně nabitém stavu. Akumulátory, které možná celé léto i podzim fungovaly bez problémů, pak v těchto podmínkách již ani nenastartují. Maximální životnost a spolehlivost olověného akumulátoru ovlivníme, budeme li jej udržovat v pokud možno plně nabitém stavu.

Autor: Honoris

KLIKNĚTE A SOUTĚŽTE O NABÍJEČKU CTEK!

Autor: Honoris

Rizikové faktory olověného akumulátoru během zimní sezóny:

  1. STAGNACE - delším nepoužíváním vozidla, či jeho používáním na krátké vzdálenosti, se stupeň nabití velmi rapidně snižuje. Navíc baterie „vychlazená“ v teplotách pod nulou či kolem nuly přijímá z alternátoru minimum energie. Je třeba si uvědomit, že skutečné dobíjení v zimě začíná teprve při delší jízdě (cca po 20 ti kilometrech), kdy se motor i jeho součásti provozem zahřejí. 
  2. STRATIFIKACE – jinak nazývaná též „vrstvení elektrolytu“ je proces, kdy se delšími odstávkami vozidla, v kombinaci se špatným dobíjením usazuje hustší elektrolyt u dna článku a řidší část (v extrémních případech čistá voda) zůstává u hladiny. Stratifikace výrazně snižuje výkon baterie. Pokud se speciální nabíječkou tento stav neřeší, nastává rychlá koroze (rozpad) spodní části. Voda, či velmi zředěná kyselina na hladině článku navíc v zimě zamrzne a akumulátor zůstává nevratně poškozený.
  3. SULFATACE – je procesem zrychleného stárnutí olověné baterie. Při poklesu napětí pod 12,3V se zvláště za nízkých teplot začnou na deskách vytvářet drobné krystalky, které defacto požírají jejich aktivní hmotu. Výkon i životnost baterie tak opět letí dolů. V důsledku nedobíjení může k silné sulfataci dojít již v prvním měsíci používání.

Autor: Honoris

Pomůže jen správná údržba

Z uvedeného vyplývá, že pojem „bezúdržbová“ je pro olověnou baterii dramaticky zavádějící. Každá baterie vyžaduje čas od času správnou péči v podobě dobíjení či přímo rekondice. K tomuto účelu je nutné zvolit vhodný typ přístroje, který bude splňovat několik zásadních požadavků:

  1. Bezpečnost - Přístroj by měl mít ochranu proti přepólování a zkratu. Takové nabíječky pak lze beze strachu připojit přímo k akumulátoru, aniž byste ho museli odpojit od systému vozu.
  2. Nabíjecí režim – v sobě spojuje dvě základní podmínky. Je to rychlost nabíjení a zároveň šetrnost vůči nabíjené baterii. V současnosti jsou nejprodávanější tak zvané „chytré nabíječky“, opatřené mikroprocesorem. Švédské nabíječky CTEK byli před lety průkopníky této technologie a stále zůstávají na špici srovnávacích testů renomovaných časopisů. Celý proces je automaticky řízen v závislosti na odezvě baterie a špičkové přístroje dokonce zohledňují též teplotu, za které nabíjení probíhá. 
  3. Doplňkové funkce - kvalitní dobití je samozřejmě základ, avšak existují i další možnosti. Švédský výrobce nabíječek Ctek například opatřil všechny své profesionální nabíječky funkcí rekondice a režimem udržování baterie. Rekondiční mód zajistí promíchání rozvrstveného elektrolytu v akumulátoru a dokonce je schopen obnovit částečně sulfatovanou baterii. Udržovací režim je pak velmi výhodný například pro motocyklové baterie, kdy pouze připojíte přístroj na baterii a po dobu v řádu měsíců jej můžete nechat dělat jeho práci. S minimálním požadavkem energie si nabíječka baterii pravidelně kontroluje a v případě potřeby dobije do 100% kapacity.

Autor: Honoris

Více naleznete na www.nabijeckyctek.cz